Afprøv nyt prøveformat ved delprøven i tysk, fransk og engelsk i maj 2024

Vær med til at teste et nyt format ved delprøven til prøverne i maj 2024. STUK giver nu prøveafholdende skoler mulighed for at være med til at teste et nyt prøveformat.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
07.12.23

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet giver nu alle prøveafholdende skoler mulighed for at være med til at afprøve et nyt prøveformat ved delprøven i skriftlig fremstilling i tysk, fransk og engelsk til prøverne i maj 2024.

Mere lige og retfærdig afprøvning af eleverne
Et nyt tekstfelt uden stave- og grammatikkontrol vil erstatte tekstbehandlingsprogrammer som Word eller Google Docs til delprøven i skriftlig fremstilling i tysk, fransk og engelsk FP9 og FP10.

Først fra vinterterminen 2024/2025 bliver det obligatorisk for alle elever i 9. og 10. klasse at anvende tekstfeltet i fremmedsprogsprøverne, men der er mulighed for frivilligt at afprøve tekstfeltet allerede fra prøveterminen i maj 2024.

Det nye tekstfelt skal sikre en mere lige og retfærdig afprøvning af eleverne, da alle elever vil benytte samme system, samme funktionalitet og samme adgang til hjælpemidler.
Samtidig skal det nye prøveformat lette tilsynsopgaven i prøvesituationen omkring utilsigtet og tilsigtet snyd, bl.a. ordforslagsfunktionen, oversættelsesprogrammer og kunstig intelligens.

Afprøv prøveformatet på jeres skole
Som skole får I mulighed for at afprøve det nye prøveformat i god tid inden den obligatoriske implementering af tekstfeltet.

Deltagende skoler vil modtage vejledningsmateriale og et tilbud om at deltage i eksempelprøver fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

For ikke-tilmeldte skoler er prøvevilkårene uændrede i maj 2024.

Tilmeldingsfristen er 12. januar 2024.