Anbefalinger til skærmbrug i grundskole og fritidstilbud

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udsender nu anbefalinger om brug af skærme i grundskoler og fritidstilbud. Anbefalingerne kommer i forlængelse af styrelsens anbefalinger til ungdomsuddannelser og efter et ønske fra børne- og undervisningsministeren. Læs mere her.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
06.02.24

STUK har udarbejdet en række anbefalinger om brug af skærme i skole og fritidstilbud.

Anbefalingerne henvender sig til skoleledelsen, skolebestyrelsen og det pædagogiske personale i såvel grundskoler som fritidstilbud, og de kan anvendes til at understøtte dialogen på jeres skole og jeres fritidstilbud om, hvor meget skærme skal fylde i elevernes hverdag, og hvordan skærmene skal bruges. Anbefalingerne skal understøtte, at vi ikke ender i en unuanceret diskussion om for eller imod skærme, men medvirke til en aktiv stillingtagen.

STUK's anbefalinger vedr. skærmbrug er uddybet i publikationerne ’Skærmbrug i grundskolen’ og ’Skærmbrug i fritidstilbud’. Her er der også eksempler fra skoler og fritidstilbud, der har arbejdet med en balanceret brug af skærme.

DOWNLOAD STUK's anbefalinger til brug af skærme:

Publikationen 'Skærmbrug i grundskolen' - eller download den korte version

Publikationen 'Skærmbrug i fritidstilbud' - eller  download den korte version