CFU-forlig, lønstigning og budgetopfølgning

Vi ser ind i en lønstigning pr. 1. april 2024. Der er tale om et skøn, der kan ændre sig, men vær opmærksom på, at lønstigningen kan være højere, end skolen har budgetteret med - og dermed påvirke skolens lønudgift. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
21.02.24

Med CFU-forliget indgået d. 11. februar 2024 ser vi ind i en lønstigning på ca. 5,89 % d. 1. april 2024.

De 5,89% er sammensat af 4,83% generel lønstigning og 1,06% i reguleringsordning. Da reguleringsordningen er en løbende afstemning mellem lønudviklingen på det statslige og det private arbejdsmarked, er der tale om et skøn, der kan ændre sig.

Ovennævnte lønstigningen kan være højere, end det skolen har budgetteret med, hvilket betyder en højere lønudgift i 2024 og 2025, der påvirker skolens resultater.

Herudover er det vigtigt at pointere, at de endelige overenskomstresultater, der forventes aftalt senere på foråret, kan få yderligere indflydelse på skolens lønudgift.

Hvordan påvirker en ændring i lønnen din skoles resultat?
De skoler der anvender budgetværktøjet udarbejdet af Friskolernes hus, kan hurtigt se, hvordan en ændring i lønnen påvirker skolens resultat:

Vælg fanen ”satsbilag”

Stil markøren i celle ”B10”

Har skolen ikke selv tilrettet reguleringsprocenten vil der i celle ”B10” stå følgende formel: =B9+(B9*4%). Med denne formel ændrer lønnen sig pr. 1. april 2024 med 4%.

Ønsker skolen at budgettere med en højere lønstigning skrives den forhøjede procent i stedet for de 4%: =B9+(B9*X,XX%)