Fire kurser til friskolens dagtilbud og SFO i 2023

Hele fire kursustilbud til de ansatte i friskolens dagtilbud eller SFO er nu online og åbne for tilmelding. Det skal handle om sprogudvikling, fritidspædagogik, smådyr i den nære natur og den professionelle relationskompetence. Her får du et overblik over kurserne.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
10.02.23

Hvert år forsøger FRISKOLERNE at have kursustilbud til alle medlemsgrupper. Med hele fire tilbud særligt målrettet dagtilbud og SFO er der en del af vælge imellem i år.

Her får du indholdet af de fire kurser helt kort.

Sprogudvikling og redskaber til at støtte de 0-6-årige
Den 18. april underviser Ulla Flye Andersen i SprogTrappen, der er et pædagogisk redskab til systematisk at følge og støtte det 0-6-årige barns udvikling over tid på baggrund af de observationer, der gøres i hverdagen.
Kurset afholdes i Friskolernes Hus i Asperup, Fyn.

Fritidspædagogik: Leg og kreative fællesskaber
Hvordan skaber vi rammerne for et godt fritidsliv, så der både er plads til frihed og til at forstyrre?
Temadagen den 8. maj er målrettet friskolens SFO-personale og sætter fokus på, hvordan du er med til at skabe fritidspædagogiske rammer, som understøtter leg og kreative fællesskaber mellem børn og voksne.
Underviser på dagen er Nils Falk Hansen, der er uddannet pædagog og forsker i pædagogisk deltagelse i børns sociale fantasileg.
Kurset afholdes på Sinatur Hotel Storebælt i Nyborg.

De små dyr i naturen lige udenfor jeres dør
Tag med ud i naturen den 10. maj, og undersøg smådyr ved hjælp af Mikroforskermetoden.
Denne dag tager du science-brillerne på, og ser på smådyrenes evner og talenter, og ikke mindst deres kvalitet som fremtidens fødevarer. Kurset er henvendt til ansatte i friskolens dagtilbud, og er målrettet børn 0-6 år.
Kurset holdes på Perleholm Naturskole udenfor Haderslev.

Netværksdag for både dagtilbud og SFO
På dette års Netværksdag for dagtilbud og SFO den 7. september skal det handle om, hvad vil det egentligt sige at handle relationskompetent - og hvordan bliver man bedre til det.
Du kommer omkring relationens betydning, hjernens opbygning, og hvad der skal være til stede for, at vi kan handle omsorgsetisk og relationskompetent.
Underviser Tina Brandt, som har mange års erfaring som konsulent ved Louise Klinge, udpeger kendetegnene ved den professionelle relationskompetence og viser, hvad der skal være til stede, for at man kan handle relationskompetent.
Kurset holdes på Papirfabrikken Radisson Blu, Silkeborg.

Alle kurserne er lavet i et samarbejde mellem frivillige fra medlemsskolers dagtilbud og SFO og Friskolernes Hus.

Find de enkelte kurser i FRISKOLERNEs kursuskalender på www.friskolerne.dk
- og del gerne budskabet med dine kolleger, da ikke alle modtager disse tilbud direkte.