FRISKOLERNEs Erasmus+ aktiviteter

Har din friskole lyst til at blive en del af FRISKOLERNEs Erasmus+ konsortium? Få en status på mulighederne her.
Af: Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
18.06.23

Der er lige nu 24 friskoler med i FRISKOLERNEs Erasmus+ konsortium. De 24 skoler har mulighed for at sende lærere og pædagoger på jobshadowing og kurser i Europa. Erasmus+ midlerne dækker alle udgifter til transport, hotel, forplejning og kursusafgift. Skolernes eneste udgift er løn til lærere og eventuelle vikarer.

• I første periode - fra 1. juni 2022 til 31. maj 2024 - deltager følgende skoler:

As Friskole og Naturbørnehave, Fredericia Friskole, Faarevejle Fri- og Efterskole, Kalundborg Friskole, Ollerup Friskole, Svaneke Friskole, Sæby Friskole, Ubby Friskole og Idrætsefterskole og Uhre Friskole og Børnehave.

• I anden periode - fra 1. juni 2023 til 31. maj 2025 - deltager følgende skoler:

Gislev Friskole, Lødderup Friskole, Feldballe Friskole, Ringsted Lilleskole, Rudolf Steiner-skolen i Odense, Karlskov Friskole, MIN Friskole, Poulstrup Friskole, Astrup Sønderskov Friskole, Stepping Friskole, Vilsted Friskole, Voldumegnens Friskole, Den nye Friskole (Haderslev) og Hobro Friskole.

OBS. Hvert år kan nye skoler komme med i konsortiet. Næste friste er januar 2024, hvor flere friskoler kan blive optaget og fra 1. juni 2024 sende personale ud i Europa.

Paris 9.-11. oktober

En del af de ovenstående friskoler deltager i konference og kontaktseminar, som vi afholder i samarbejde med Efterskolerne i Paris til efteråret. Der er desværre ikke flere ledige pladser og flere er på venteliste. På konferencen vil der være spændende oplæg omkring fremmedsprogsdidaktik og global dannelse. Der deltager desuden ca. 60 internationale gæster i konferencen.

Skal din friskole sende elever ud i Europa?

FRISKOLERNE er akkrediteret til at sende lærere ud i Europa på jobshadowing og kurser. Hvis din friskole vil sende elever afsted, skal skolen selv akkrediteres. Det er en større proces, som kræver inspiration og hjælp til ansøgningen.

Den frie Lærerskole i Ollerup arrangerer et kursus i ’Global dannelse’ d. 13. til 15. september. På kurset er der mulighed for at blive opgraderet i forhold til skolens internationale dimension og lærernes arbejde med at skabe rum for elevernes tilegnelse af interkulturelle kompetencer. Herunder skriveseminar om ansøgning til at få skolen Erasmus+ akkrediteret til oktober deadline.

Læs mere HER.

Global undervisning – få oplæg på din friskole

Overvejer I at give den globale undervisning mere vægt på jeres skole? FRISKOLERNE tilbyder en del aktiviteter i denne sammenhæng. Læs om mulighederne HER

Det er også muligt at få et oplæg på jeres skole – eller i Friskolernes Hus - omkring netop ’global undervisning’. FRISKOLERNEs konsulent kommer gerne ud til et lærermøde eller til en pædagogisk dag og holder oplæg om emnet. Det er også muligt at få et kort inspirationsoplæg online.

Ved spørgsmål eller yderligere informantion, kontakt Jakob Ringgaard, konsulent i Friskolernes Hus.