Netværksdag om trivsel, skoletilvalg og pædagogisk praksis i friskolens fællesskaber

Steinerskolerne og FRISKOLERNE inviterer til netværksdag for praktikere på mellemtrin, udskoling og Steiner HF om trivsel, pædagogisk praksis og friskolens fællesskaber den 13. november i Aarhus.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer
12.10.23

Fra mistrivsel og skolefravær til trivsel og skoletilvær - hvordan kan vi forstå og arbejde med det?
Fællesskabet i skolen er et af de vigtigste fællesskaber i børns og unges liv. Her er det muligt at modnes og udvikle sig socialt, fagligt og individuelt til livet, og her skaber lærere og pædagoger rum for sunde relationer, læring og trivsel.

Professionelles greb i pædagogikken og det faglige er en vigtig del af praksis, men hvordan kan man som professionel vide hvilke greb, der er de rette? Hvordan kan vi se fællesskabet fra barnets eller den unges perspektiv? Og hvordan kan vi drage omsorg for den enkeltes særlige behov i fællesskabet, når vi samtidig har ansvar for resten af klassen?

Det er blot nogle af de spørgsmål, vi vil arbejde med på en fælles dag for lærere og pædagoger fra mellemtrinnet, udskolingen og Steiner HF.

Sammen med Tine Basse Fisker, der er ph.d. i pædagogisk psykologi med fokus på inkluderende læringsmiljøer i dagtilbud og skoler, sættes deltagernes praksis i spil.

Dagen veksler mellem oplæg og samtaler, hvor deltagerne har mulighed for at udveksle erfaringer fra praksis.

Netværksdagen afholdes på Rudolf Steiner-Skolen i Aarhus mandag den 13. november kl. 9.30-15.30. Pris 500 kr. pr. deltager inkl. forplejning.
Tilmelding her.

Læs mere om dagen her.