Nye ansættelsesbeviser til alt skolens personale

Vær opmærksom på de nye regler omkring ansættelsesbeviser, der trådte i kraft d. 1. juli 2023. Få overblikket her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
05.09.23

D. 1. juli 2023 trådte den nye ansættelsesbevislov i kraft. Ansættelsesbevisloven udvider arbejdsgivers pligt for oplysning om ansættelsesvilkår og indfører en række nye mindstekrav vedr. arbejdsvilkår.

Tidligere har der været krav om et ansættelsesbevis, hvis ansættelsesforholdet har varet mere end 1 måned og den ansattes gennemsnitlige ugentlige arbejdstid oversteg 8 timer. Den nye ansættelsesbevislov gælder ansatte med forudbestemt eller faktisk arbejdstid, der udgør mere end gennemsnitlig 3 timer pr. uge i en referenceperiode på 4 på hinanden følgende uger.

Kortere oplysningsfrist:
Senest 7 dage efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt, skal den ansatte modtage oplysninger om arbejdsgivers navn og adresse, arbejdsstedets beliggenhed, ansættelsens begyndelsestidspunkt, ansættelsens varighed (hvis tidsbegrænset), vilkår for prøvetid, løn og oplysninger om den normale daglige og ugentlige arbejdstid samt vilkår for overarbejde.

Senest 1 måned efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt, skal den ansatte modtage oplysninger om retten til betalt ferie og/eller andet fravær med løn, opsigelsesvarsler, evt. ret til uddannelse, overenskomster der regulerer ansættelsesforholdet og modtagere af sociale bidrag og beskyttelse ifm. social sikring fra arbejdsgiverens side.

Kort sagt betyder det, at alle der ansættes efter d. 1. juli 2023, hvis arbejdstid udgør mere end gennemsnitlig 3 timer pr. uge i en referenceperiode på 4 på hinanden følgende uger, skal have et ansættelsesbevis, senest 7 dage efter ansættelsesforholdet er påbegyndt. Dette ansættelsesbevis skal (pga. kravet om de fleste oplysningspunkter) falde senest 7 dage efter at ansættelsesforholdet er påbegyndt.

Ansatte modtaget ansættelsesbevis før 1. juli 2023 og først tiltræder sin stilling efter 1. juli 2023.
Det er uklart om ansatte, der har modtaget et ansættelsesbevis før d. 1. juli 2023 og som tiltræder sin stilling efter d. 1. juli 2023, har krav på et ansættelsesbevis efter den nye ansættelsesbevislov.

Ud fra et forsigtighedsprincip råder vi til, at skolen til disse ansatte erstatter det første ansættelsesbevis efter den tidligere lovgivning med et nyt ansættelsesbevis efter den nye lovgivning.

Ansatte tiltrådt skolen før 1. juli 2023
Ansatte på skolen, der har fået et ansættelsesbevis og som tiltrådte sin stilling før 1. juli 2023, har ikke krav på et nyt ansættelsesbevis, men kan anmode herom. I tilfælde heraf har skolen 8 uger, efter at kravet er fremsat, til at give de relevante oplysninger om ansættelsen. Her råder vi skolen til at erstatte det tidligere ansættelsesbevis med et nyt ansættelsesbevis der er udarbejdet efter den nye lovgivning.

I dette tilfælde skal skolen huske, at ansættelsestidspunktet, der oplyses i ansættelsesbeviset, er den oprindelige ansættelsesdato, mens ikrafttrædelsestidspunktet er tidspunktet hvor det nye ansættelsesbevis træder i kraft.

Tilkaldebevis til skolens timelønnede tilkaldevikarer
Da den nye ansættelsesbevislov gælder ansatte med forudbestemt eller faktisk arbejdstid der udgør mere end gennemsnitlig 3 timer pr. uge i en referenceperiode på 4 på hinanden følgende uger, vil skolens timelønnede tilkaldevikarer ofte være omfattet af den nye ansættelseslov og have krav på et tilkaldebevis.

Friskolernes Hus har udarbejdet særlige tilkaldebeviser til skolens timelønnede tilkaldevikarer, og vi råder skolen til, uanset antal arbejdstimer, at udstede tilkaldebeviset til de timelønnede tilkaldevikarer.

Timelønnede tilkaldevikarer er tilkaldevikarer, der ikke har mødepligt og som til enhver tid kan afslå at tage imod tilbuddet om at varetage de tilbudte timer.

Tilkaldevikarer er kun ansat til at varetage de timer, som tilkaldevikaren indkaldes til og som tilkaldevikaren møder op og varetager. Tilkaldevikaren betragtes som opsagt på skolen, når de aftalte timer er afviklet.

OBS:

Hvis en ansat ansættes til faste timer, skal skolen udstede et ansættelsesbevis til den ansatte med ansættelse som timelønnet eller månedslønnet efter de sædvanlige regler herom.

Nye ansættelsesbeviser
I forbindelse med den nye ansættelsesbevislov der trådte i kraft pr. 1. juli 2023 har friskolernes hus udarbejdet nye ansættelsesbeviser til alt skoles personale.

Ansættelsesbrevene er for de fleste overenskomster opdelt i hhv. månedslønnet, timelønnet og tilkaldebeviser - og de kan alle downloades HER.