Nyt cirkulære om seniorbonus og seniordage kan have betydning for udbetaling af januarløn

Når det nye cirkulære om aftale om seniorbonus og seniordage træder i kraft 1. januar 2024 kan det påvirke januars løn ift. ikke-afviklede senior- og fridage, ligesom seniorbonus fra januar udbetales hver måned.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
20.12.23

Konsekvenser af det nye cirkulære om seniorbonus
Pr. 1. januar 2024 træder det nye cirkulære om aftale om seniorbonus og seniordage i kraft.
I den forbindelse vil vi gøre særlig opmærksom på følgende:

Optjente konverterede seniorbonusdage for 2022
Optjent seniorbonus i 2022 der ikke er udbetalt januar 2023, men konverteret til fridage til afvikling i 2023, men for hvem det ikke har været muligt, fordi skolen ikke har fastsat hvornår seniordagene skulle afvikles, SKAL udbetales med lønnen for januar 2024.

Seniorbonus optjent i 2023
Optjent seniorbonus i 2023 kan ikke konverteres til fridage, men skal udbetales som løn eller ekstraordinær pension med lønnen for januar 2024.

Seniorbonus pr. 1. januar 2024
Pr. 1. januar udbetales optjent seniorbonus hver måned som et løntillæg eller ekstraordinær pensionsindbetaling.

Hvem har ret til seniorbonus?
Aftalen gælder skolens ledere, lærere, børnehaveklasseledere og ansatte hvortil skolen har tiltrådt overenskomst mellem Aftaleenheden for Frie Grundskoler og 3F eller HK Privat, og giver ret til seniorbonus fra og med d. 1. januar i det kalenderår, hvori de fylder 62 år.
(Bemærk: Ansatte under BUPL-FOA overenskomsten har ikke ret til seniorbonus).

Hvordan beregnes seniorbonus?
Seniorbonussen udgør 0,8 % af den ansattes faste månedsløn og udbetales månedligt sammen med den faste løn.

Ansatte, der opfylder betingelserne for ret til seniorbonus, og som tiltræder ansættelsen i løbet af kalenderåret, får udbetalt seniorbonus med virkning fra ansættelsestidspunktet.

Den faste månedsløn består af den ansattes grundløn (basisløn, skalatrinsløn, intervalløn) samt centralaftalte og decentralaftalte tillæg der udbetales med fast månedlige beløb.
Variable tillæg, herunder ulempetillæg, indgår ikke i beregningsgrundlaget – heller ikke selv om de har karakter af fast påregnelige.
Øvrige løndele, herunder over- og merarbejdsbetaling, engangsvederlag, feriegodtgørelse og særlig feriegodtgørelse, indgår tilsvarende ikke i beregningsgrundlaget.

Seniorbonussen er ferieberettiget
I den nuværende aftale, der løber indtil d. 1. januar 2024, er pensionen en del af seniorbonussens beregningsgrundlag. Fra og med d. 1. januar 2024 er pensionen ikke længere en del af beregningsgrundlaget. I stedet indbetales der pensionsbidrag af seniorbonussen.

For tjenestemænd, der optjener ret til tjenestemandspension, er seniorbonussen pensionsgivende med den bidragsprocent der indbetales til den ansattes supplerende pensionsordning.

Læs mere om aftalen om seniorbonus, de selvbetalte seniorbonusdage og om de overenskomst-aftalte seniorordninger, der ikke berøres af seniorbonusaftalen.