Online undervisningstilbud må ikke overtage den almindelige undervisning på friskoler

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har udsendt et brev til landets kommuner og de frie skolers foreninger vedr. private, online undervisningstilbud. Af brevet fremgår det, at hverken onlinebaserede undervisningstilbud eller andre private firmaer må overtage den almindelige undervisning, heller ikke på friskoler.
Af: Tove Dohn og Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
27.11.23

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har udsendt et brev til landets kommuner og de frie skolers foreninger vedr. private online undervisningstilbud.

Brevet vedrører Styrelsens opmærksomhed på, at online undervisningstilbud, drevet af private virksomheder, i nogle tilfælde bliver brugt som supplement eller midlertidigt alternativ til den almindelige undervisning i folkeskolen, især i forbindelse med sygeundervisning.

STUK gør i den forbindelse opmærksom på, at privat undervisning, der udelukkende er onlinebaseret, kun kan benyttes af forældre, der vælger at hjemmeundervise deres børn.

Friskoler har ikke mulighed for at uddelegere ansvaret for den almindelige undervisning til private firmaer. Det gælder både onlinebaserede undervisningstilbud, men også andre private firmaer, der tilbyder at overtage ansvaret for undervisningen.

Friskolernes Hus har blandt andet modtaget forespørgsler fra friskoler om, hvorvidt private firmaer eller musikskoler må overtage musikundervisningen. Dette er ikke tilladt, da ansvaret for undervisningskvaliteten påhviler den enkelte friskole, og da ansættelsesvilkår for ledere, lærere og børnehaveklasseledere skal følge overenskomsten.

Læs brevet fra STUK her