Redigeret standardvedtægt og vejledning

Konsulenterne i Friskolernes Hus har redigeret den standardvedtægt, I som friskole kan bruge som skabelon, når I udarbejder jeres egne vedtægter. Vi anbefaler, at I gennemgår jeres vedtægter, og tjekker, at det fremgår tydeligt på skolens hjemmeside, datoen for seneste gennemgang af friskolens vedtægter.
Af: Dzenana Causevic & Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
01.05.24

Konsulenterne i Friskolernes Hus har redigeret den standardvedtægt, som I som friskole kan bruge til udarbejdelse af skolens vedtægter, både i forbindelse med etablering af en friskole, eller når skolen er i drift. Standardvedtægten fungerer som en skabelon, I kan tage udgangspunkt i.

Vi har valgt at revidere enkelte bestemmelser i vedtægten og har derudover gennemgået vedtægten for sproglige præciseringer. I samme forbindelse har vi også tilrettet vores vejledning, der bør bruges i forbindelse med anvendelse af standardvedtægten.

Vi opfordrer skolens bestyrelse til at gennemgå deres nuværende vedtægter for eventuelle ændringer. En ændring af vedtægterne skal følge reglerne herom i skolens vedtægter.

Ministeriet skal alene godkende vedtægtsændringer ved skolens oprettelse, sammenlægning, spaltning eller ved etablering eller ophør af kombination med anden skoleform.

Sidst skal vi også opfodre skolerne til at eftertjekke, om det fremgår tydeligt at skolens hjemmeside, hvilken dato skolen har offentliggjort sine seneste vedtægter på skolens hjemmeside.

I er velkommen til at rette henvendelse for yderligere spørgsmål.

Download standardvedtægten.
Download vejledningen til standardvedtægten