fjern søgeboks

Reglerne om whistleblowerordning er nu trådt i kraft

Fristen for etablering af en whistleblowerordning på skoler med mere end 50 ansatte var den 17. december 2023.
Af: Pia Vium Strandridder, Friskolernes Hus
Kategori
Administration
18.12.23

Whistleblowerordning på friskoler
Friskoler med 50 eller flere ansatte er omfattet af reglerne om at etablere en whistleblowerordning. 

Det er vigtigt at påpege, at alle ansatte som modtager løn fra skolen tæller med. Det er ikke årsværk, der tælles, men antal ”hoveder”.
Alle tæller med, dvs. også deltidsansatte, ansatte i tidsbegrænsede ansættelse, ansatte i fleksjob, tilkaldevikarer og evt. andre løst ansatte. 

Formålet med reglerne i Whistleblowerloven er, at give de ansatte bedre muligheder for at ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen – uden frygt for negative konsekvenser.  

Reglerne i whistleblowerloven er beskrevet nærmere her

Skoleindkøb har indgået en aftale om en ordning med WhistleSystem, som er en webbaseret indberetningsportal, der kan håndtere indberetninger til skolens whistleblowerordningen.  
Alle friskole kan bruge denne ordning – uanset om skolen er medlem af Skoleindkøb eller ej. Læs mere her 

  

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup  
kontakt@friskolerne.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00
Fredag 9-12