Serviceeftersyn af STUK gælder ikke på de frie grundskoler

Et kommende serviceeftersyn af STUK omfatter ikke de frie grundskoler, hvilket både ærgrer og under ærgrer Peter Bendix Pedersen fra Friskolerne og Karsten Suhr fra Danmarks Private Skoler.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Presse & politik
23.11.23
Fotograf: Katinka Hustad

Der er et serviceeftersyn af STUK (Styrelsen for undervisning og kvalitet) på vej.
Men det omfatter bare ikke de frie grundskoler - kun folkeskoleområdet. Det både undrer og ærgrer Peter Bendix Pedersen fra Friskolerne og Karsten Suhr fra Danmarks Private Skoler. De mener begge, at STUK har stirret sig blind på data fremfor pædagogik og metode.

Begge formænd mener, at tilsyn generelt er vigtigt, fordi det legitimerer skoleformen. Men, det skal ske med respekt for konteksten. Og der er også enighed blandt de to store skoleforeninger om, at der er FOR mange tilsyn i dag. Den kritik er rettet mod Christiansborg.

»De må tage stilling til, om det er sådan, de vil have det. De ansatte i STUK kan jo ikke gøre andet end det, der er politisk motiveret,« siger Peter Bendix Pedersen. han mener i øvrigt, at det er de færreste politikere på Christiansborg, der ved, hvordan tilsynet reelt virker og opfordrer til en helt anden tilgang til tilsyn –

»Man kunne sige ’hey, vi har hørt om projektbaseret undervisning, må vi komme på besøg?’ Altså være nysgerrig og komme ud uden den sorte bog. Så ville STUK ikke være den store stygge ulv, men nogen der kommer ud og interesserer sig for den pågældende skole,« siger Peter Bendix Pedersen.

»Da jeg selv var skoleleder, lavede vi ikke engang den samme skole hvert år, vi fik ikke de samme resultater, for klasser og børn fungerer forskelligt. Det er ikke statisk at drive skole, det er foranderligt. Vi arbejder med mennesker, og nu knokler man også med trivsel og stigende specialundervisning. Det er så mange udfordringer, at hvis vi kun laver effektmålinger af afgangseksamen, så får vi ikke et reelt billede af skolens kvalitet,« siger han.
Læs hele artiklen i Politikens SkoleMonitor her