Statstilskud primo 2023 – midlertidig bevillingslov

Der er fremsat forslag om en midlertidig bevillingslov for 2023, mens vi venter på, at der bliver vedtaget en egentlig finanslov. Det har betydning for frie skolers udbetaling af statstilskud, indtil den nye finanslov bliver vedtaget. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
21.12.22

Pga. den sene regeringsdannelse, og en endnu ikke vedtaget finanslov, blev der den 19. december fremsat forslag til en midlertidig bevillingslov for 2023. Den midlertidige bevillingslov bliver 3. behandlet i Folketinget d. 22. december 2022 og må forudsættes at skulle være gældende for en kort periode af 2023, indtil finansloven vedtages.

Hvad betyder det?
Den midlertidige bevillingslov har bla. betydning for de frie skolers udbetaling af statstilskud, indtil finansloven vedtages. I praksis betyder det, at så længe finansloven ikke er vedtaget, så udregnes og udbetales statstilskuddet på baggrund 2022 finanslovstakster og den seneste 5. september elevindberetning.

Tilskuddet er en acontoudbetaling og vil blive reguleret når finansloven for 2023 vedtages.

FIND Børne- og Undervisningsministeriet orienteringsbrev til alle skoler HER.