Temadag om fritidspædagogik: Leg, kreative fællesskaber og nye deltagelsesmuligheder

Kom til Nyborg den 8. maj 2023 til en hel dag om fritidspædagogik for SFO-ens personale. Her får du den nyeste forskning omsat til konkrete redskaber, du kan tage med hjem til jeres SFO.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
10.02.23

Temadag om fritidspædagogik for SFO-personalet
Denne temadag er målrettet friskolens SFO-personale og sætter fokus på, hvordan du er med til at skabe fritidspædagogiske rammer, som understøtter leg og kreative fællesskaber mellem børn og voksne.

Centralt for det fritidspædagogiske projekt er forestillingen om at blive sig selv sammen med andre. I en tid, hvor det går stærkt, og hvor præstation fylder meget i børn og unges liv, er der måske mere end nogensinde før brug for oaser af ro på bålpladser, i kreative værksteder eller i hemmelige huler.

Men hvordan skaber vi rammerne for et godt fritidsliv, så der både er plads til frihed og til at forstyrre? Så vi inspirerer og udfordrer børn og unge, så de får nye oplevelser og erfaringer af sig selv?

Hvordan kan voksne bidrage til børns leg med inspiration og støtte?
Det er det, vi skal bruge en dag på at undersøge og blive klogere på.

Vi ser på den nyere forskning, illustrative praksiseksempler, og reflekterer i grupper på baggrund af egne erfaringer og fælles drøftelser i plenum.

Centralt bliver, hvordan du som fritidspædagog balancerer mellem at være lydhør overfor børnenes egne idéer og perspektiver samtidig med, at du bidrager som kreativ inspirator og organisatorisk rammesætter af legende og fællesskabende aktiviteter.

Dagen er tilrettelagt, så alle ansatte i friskolens SFO-en kan deltage.

Underviser
Underviser på dagen er Nils Falk Hansen. Nils er uddannet pædagog, cand.pæd.soc. og tilknyttet Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet, hvor han forsker i pædagogisk deltagelse i børns sociale fantasileg.

Læs mere og se program for dagen her.

Tilmelding via 'Min side' på www.friskolerne.dk