Tilbud om Whistleblowerordning til friskoler

Skoler med 50 eller flere medarbejdere skal oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023.
Af: Søren Stein Brinck, Friskolernes Hus
01.08.23

Forpligtelsen til at etablere en ordning indtræder, når skolen i de seneste fire forudgående kvartaler i gennemsnit har haft mindst 50 medarbejdere. Bemærk, at antallet er personer og ikke årsværk. Lovkravet gælder en ordning for skolens ansatte, men skolen kan vælge, at den også skal være for elever og forældre.

En whistleblowerordning skal sikre, at det er nemt og sikkert at indberette lovovertrædelser, at der bliver fulgt op på disse indberetninger, samt at whistleblowere er beskyttet mod eventuelle konsekvenser, som det kunne have at foretage en indberetning.

Skoleindkøb har indgået en aftale om en ordning med WhistleSystem, som betyder billige priser til alle friskoler på en webbaseret indberetningsplatform, hvor whistlebloweren kan være anonym.

• Årligt abonnement udgør 3.750 kr. inkl. moms, svarende til halv pris af WhistleSystems normalpris.
  • Hvis skolen har under 50 ansatte, men frivilligt ønsker at oprette en ordning, er den årlige pris 3.125 kr. inkl. moms.
  • 100% rabat på etablering af ordningen.

Friskoler, som er omfattet af lovkravet, opfordres til at tilmelde sig ordningen snarest på grund af forventet tidspres mod deadline den 17. december 2023. Lovkravet gælder nemlig alle typer virksomheder. Skoleindkøb har fået aftale om, at I først skal betale årsabonnement fra 17. december, og dermed er perioden frem til den 17. december gratis.

Se mere om ordningen på Skoleindkøbs hjemmeside

Tilmelding til et webinar og evt. bestilling af løsningen sker på WhistleSystems hjemmeside

Ved spørgsmål kontakt gerne Skoleindkøb: Thomas Christensen, tlf. 2077 5240, tc(at)skoleindkob.dk