Tilmeldingen til sommerlejre hos feriebarn.dk er åben

Hos feriebarn.dk kan tyske og danske børn mødes på sommerlejre med mulighed for at lære om hinandens sprog og kultur. Kender du et eller flere barn, som gerne vil med?
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
20.02.23

Dansk Skoleforening for Sydslesvig og Grænseforeningen arrangerer hvert år sommerlejre for børn i alderen 7-14. Der er flere forskellige lejre at vælge imellem, og de ligger alle i perioden 16. juli - 20. august 2023.

Lejrenes vigtigste opgave er at skabe møder mellem sydslesvigske og rigsdanske børn, som på denne måde kan lære om hinandens sprog og kultur (dansk/tysk) og skabe venskaber på tværs af den dansk-tyske grænse.

Mødet med Sydslesvig fører for mange rigsdanske børn til, at de pludselig kan sætte faglige emner fra skoleskemaet (”Slaget ved Dybbøl”, ”Genforeningen i 1920”, ”nationale mindretal”, tysk sprog og viden om Tyskland og meget mere) ind i en levende, relevant ramme. For de sydslesvigske børn styrker mødet med de rigsdanske jævnaldrende forholdet til Danmark samt deres danske ordforråd og viden om dansk kultur.

Tanken bag, er, at mødet med mennesker, som lever, taler og tænker anderledes end dig selv, fører til større tolerance og respekt i verden.

Tilmeldingen er åben - og der er et begrænset antal pladser.

LÆS MERE om sommerlejrene HER

- og hvis du vil vide mere om de mange kulturmødeaktiviteter, elevudvekslinger og sommerferieaktiviteter hos feriebarn.dk, så kan du læse meget mere om det på www.feriebarn.dk