Tilsynsplanen 2023 fra STUK er offentliggjort

På de frie grundskoler iværksætter STUK i 2023 tematiske tilsyn indenfor tre områder: specialundervisning, udskoling og prøver.
Af: Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
20.03.23

Tilsyn i 2023 med specialundervisningen, udskoling af elever og prøver
STUK har offentliggjort deres tilsynsplan for 2023. Her fremgår det, at der på de frie grundskoler iværksættes tematiske tilsyn indenfor tre områder: specialundervisning, udskoling og prøver.

Tilsyn med specialundervisning på fri- og privatskoler
Styrelsen gennemfører et tematisk tilsyn med specialundervisningen. Tilsynet gælder undervisningen af elever med behov for min. 9 timers støtte (sps-elever). Styrelsen undersøger om undervisningen står mål med folkeskolens specialundervisning og om skolen opfylder tilskudsbetingelserne. Tilsynet omfatter skolernes skriftlige planer for eleverne, PPR-udtalelser, skolens kompetencer, organisering, planlæggelse og evaluering af specialundervisningen

Tilsyn med udskoling
Tilsynet med udskoling omfatter de sager, hvor en friskole træffer beslutning om, at en elev ikke kan gå på skolen. Siden 2021 har det været indskrevet i loven, at skoler skal inddrage eleven forud for, at de træffer beslutning om at udskrive vedkommende. Herunder skal skolerne sikre skriftlig dokumentation. Barnets ret til at blive hørt fremgår af FN’s børnekonvention og er indskrevet i Friskoleloven.

Vi får en del henvendelser i Friskolernes Hus fra skoler, der er i tvivl om, hvordan de skal agere, når de træffer beslutning om at udskrive en elev. Vi vejleder gerne og vil henvise til Undervisningsministeriets materiale Sådan inddrages eleverne - FN's børnekonvention og de frie skoler.

Prøver
Styrelsen indleder et opfølgende tilsyn, der har til formål at undersøge forholdene omkring tildeling af forlænget prøvetid til elever. Tilsynet er blandt andet foranlediget af, at det fremgår af data fra både folkeskoler og fri- og privatskoler, at mere end 10% af skolernes elever havde længere prøvetid, end den anbefalede maksimale prøvetid.

Vi skal opfordre alle skoler til at sikre ordentlig dokumentation ved forlænget prøvetid, når man afholder folkeskolens afgangseksamen.

Alle friskoler kan blive udtrukket til et undersøgende tilsyn og skal herefter komme med en redegørelse. Redegørelsen kan blive ledsaget af tilsynsbesøg fra STUK. Vi står gerne til rådighed med konsultativ bistand, hvis I bliver udtrukket til et tilsyn og har brug for hjælp.

Har du yderligere spørgsmål?
Kontakt Jakob Ringgaard i Friskolernes Hus.