Nej tak til klageinstans om mobning

Fælles henvendelse til undervisningsministeren for at undgå nationalt klageinstans om mobning.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
31.01.17

De frie skoleforeninger har sammen med Frie Skolers Lærere og Frie Skolers Ledere samt Efterskoleforeningen underskrevet en fælles henvendelse til undervisningsminister Merete Riisager, hvori der argumenteres for at droppe den planlagte klageinstans om mobning på skoler.

Mobning skal løses lokalt
Repræsentanterne fra den frie skoleverden er selvsagt optagede af, hvordan mobning kan forhindres, men parterne frygter med det nye tiltag, at den foreslåede mobbe-klageinstans risikerer at indføre et bureaukratisk apparat, der fjerner fokus fra, at mobning skal løses og forhindres lokalt gennem en tryg læringskultur.

I brevet til undervisningsministeren står der bl.a. "Vi frygter, at en national klageinstans vil svække indsatsen mod mobning. For det første ved at indføre et bureaukratisk apparat, som forsinker og besværliggør arbejdet - og det er ikke mere bureaukrati, der er brug for. For det andet fordi en klageinstans flytter ansvaret for og fokus væk fra skolerne. Klageinstansen vil skabe en både uklar og uhensigtsmæssig ansvarsfordeling, som vi frygter vil svække skolernes indsats mod mobning".

Foreningerne mener, at indsatsen mod mobning i stedet bør foregå i et tæt samarbejde mellem de lokale parter – lærerne, skoleledelsen, forældrene og eleverne – og de opfordrer ministeren til at vise skolerne tillid. Parterne på det kommunale skoleområde har sendt en tilsvarende henvendelse til ministeren.

De syv foreningsformænd, som står bag henvendelsen, er

• Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening, peter@friskoler.dk +45 4042 2027
  • Karsten Suhr, formand for Danmarks Private Skoler, ks@privateskoler.dk + 45 4028 0027
  • Troels Borring, formand for Efterskoleforeningen, tb@efterskoleforeningen.dk +45 2179 2410