Nye regler om persondata

Dansk Friskoleforening arbejder sammen med de øvrige frie skoleforeninger på en vejledning til den nye persondataforordning, der træder i kraft i maj 2018.
Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
22.02.17

I den senere tid ser man stadigt hyppigere artikler, tilbud om informationsmøder og kurser om nye og strammere regler om, hvordan persondata skal håndteres. Anledningen er en persondataforordning som træder i kraft maj 2018. De nye regler vil også få betydning for frie grundskolers opbevaring og håndtering af personoplysninger.

En væsentlig grund til, at forordningen er genstand for så stor opmærksomhed, er, at overtrædelse af reglerne kan sanktioneres med meget store bøder, der udmåles som en procentdel af virksomhedens omsætning på op til 2%.

Justitsministeriet er i gang med at undersøge hvilke nationale særregler forordningen eventuelt giver anledning til. Der forventes en udmelding fra Justitsministeriet i foråret 2017.

Dansk Friskoleforening arbejder sammen med de øvrige frie skoleforeninger på informationsmaterialer og en vejledning målrettet frie grundskoler. Vejledningen vil formentlig blive fulgt op af informationsmøder/seminarer i efteråret 2017.