Undervisningsmateriale om konflikten i Gaza fra Styrelsen for Undervisning og kvalitet

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har samlet en række materialer til inspiration til dialog om konflikten i Gaza i og udenfor undervisningen.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
06.12.23

Den aktuelle konflikt i Gaza præger nyhedsbilledet og sociale medier med voldsomme billeder, videoer og historier. Børn og unge påvirkes af det, de ser og hører. Konflikten kan skabe stor utryghed og bekymring hos eleverne – men også vække stærke følelser og spændinger, og potentielt rumme konflikter i klasselokalet, i skolegården og i børn og unges fritidsliv.

Som en hjælp til at understøtte dette arbejde, har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samlet et undervisningsmateriale, der kan inspirere til dialog om konflikten.

Materialet består af eksisterende redskaber som kan inspirere til, hvordan skolerne kan undervise i og gå i dialog med eleverne om antisemitisme, kontroversielle emner, kritisk tænkning, forebyggelse af racisme og diskrimination og generelt tale med eleverne om betydningen af konflikten i Gaza.

Hent materialet her