Lønanalyse 2023 – lærere og børnehaveklasseledere ved Dansk Friskoleforening.

De lokalt aftalte løntillæg til lærere og børnehaveklasseledere ansat ved skoler, der er medlem af Dansk Friskoleforening, steg i gennemsnit til kr. 31.412,- pr. årsværk – en stigning på 9,10% sammenholdt med sidste års lønanalyse.

Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
Kategori Administrative nyheder

11.10.23

Pr. 30. april 2023 udgjorde de lokalt aftalte løntillæg til lærere og børnehaveklasseledere, ansat ved Dansk Friskoleforenings medlemsskoler, i gennemsnit kr. 31.412,- pr. årsværk. Det er en stigning på 9,10% i forhold til lønanalysen fra april 2022. Lønstatistikken, der er baseret på skolernes indberetninger til Fordelingssekretariatet pr. 30. april i år, omfatter 3.108 årsværk ansat på 272 medlemsskoler, der i alt underviser 39.074 elever. Skoler med færre end 3 årsværk har vi ikke data på, hvorfor de ikke er med i statistikken.

Lønanalysen viser, at de centralt aftalte tillæg stort set er uændrede i forhold til sidste år. Dog kan vi se en stigning på de øvrige centralt aftalte tillæg og et fald i udmøntning af trin 4-tillæg.

Stigningen på de øvrige centralt aftalte tillæg må afspejle et resultat af flere specialundervisningselever, der medfører en stigende udmøntning af SPS-tillæg samt udbetaling af den nye seniorbonusordning.

Faldet i udmøntning af trin 4-tillæg skal forklares med, at der er ansat færre lærere med det personlige trin 4-tillæg (enten pga. pension eller andre årsager). Trin 4-tillægget, der tilbage i 2013 blev beregnet til de lærere med min. 12 års anciennitet, består af skolens daværende lokalt aftalte tillæg. I takt med at skolerne tæller færre lærere med trin 4-tillæg, og i stedet ansætter nye lærere, der får del af skolens nuværende lokalt aftalte tillæg, tælles disse tillæg i stedet som 'rene' lokalt aftalte tillæg. Med andre ord er faldet af trin 4-tillæg medårsag til en del af stigningen på det samlede lokalt aftalte tillæg. Modregnes faldet i trin 4-tillæg i stigningen i det samlede lokalt aftalte tillæg vil stigningen i lokalt aftalte tillæg svare til 8,04%.

Lønanalysen viser, at udbetaling af lokalt aftalte tillæg fordeler sig med ca. 53,20% til kvalifikationstillæg, 43,20% til funktionstillæg og 3,6% til resultatløn og engangstillæg.