Mellerup Friskole: Danmarks Indsamling har et formål, der er større end os selv

En del af noget, der er større end os selv

Mellerup Friskole har tilmeldt sig Danmarks Indsamling 2024 og er med pantindsamling og undervisningsforløb på skolen med til at gøre pant til guld for verdens sultne børn.

Pantindsamlingen giver de unge et konkret eksempel på, hvordan de kan gøre noget godt for både for klimaet, og for børn der sulter.

På Mellerup Friskole oplevede skoleleder Kirsten Møller, at det på flere planer gjorde en forskel at være en del af indsamlingen sidste år: “Det var virkelig motiverede for eleverne at være med, fordi der var et formål, der var større end os selv”.

Læs alt om Danmarks Pantindsamling og tilmeld jer

Sæt klima og hjælpearbejde på skemaet med Danmarks Pantindsamling

Danmarks Indsamling kulminerer den 3. februar 2024. Når Danmarks Pantindsamling går i gang allerede nu, er det både for at komme i gang med indsamling og for at give lærere og elever mulighed for at gøre genanvendelse og hjælp til verdens sultne børn til en del af undervisningen.
Flere skoler har oplevet, at deltagelsen blev en dannelsesrejse for børnene, hvor de kunne gøre noget konkret og mærke, at det gjorde en forskel at samle pant.

Undervisningsmateriale om pant og sult
Danmarks Pantindsamling har samlet en række undervisningsforløb, der kan sætte pantsystemet og hjælpearbejdet i perspektiv. Der er forløb for alle klassetrin og i flere forskellige temaer. Find fx et forløb om sult: “Sult forhindrer at samfund og mennesker udvikler sig. Tænk, hvis du kunne forebygge en katastrofe.” eller find et forløb om at forstå returkampen og gøre planeten en tjeneste ved at pante.
Se undervisningsforløb

Få besøg eller tag på besøg
Gode erkendelser kan også skabes gennem besøg fra en af de 12 organisationer bag Danmarks Indsamling. Flere organisationer tilbyder workshop og foredrag.

Klassen kan også tage på besøg, fx hos Røde Kors. I København og Århus kan eleverne få indblik i hvordan nødhjælpsorganisationer forsøger at løse længerevarende og akutte kriser med autentisk nødhjælpsudstyr, virtual reality og krævende dilemmaspil.

Undgå fedtede fingre - få panten hentet på skolen
I udgangspunktet indsamler skolen pant og indløser den, som man plejer og sætter beløbet ind på skolens egen indsamling. Hvis du hører ordet “pantindsamling” og bliver træt bare ved tanke om klistrede fingre og udsigten til timer ved pantautomaten, så fortvivl ikke. Hvis I kan samle mere end 30 indsamlingssække fra Dansk Retursystem, kan I få hentet panten én gang i januar 2024.
Læs mere om alt det praktiske

Tilmeld skolen nu og få jeres egen indsamlingsside
Meld jer til via Dansk Retursystems hjemmeside – Join2Recycle.

Skoler kan få tilsendt en startpakke og alle får deres egen MobilePay kode og egen pantindsamlingsside, så I kan følge jeres egen indsamling.

Om Danmarks Indsamling
I år er det 18. gang, at indsamlingen afholdes. Siden Danmarks Indsamling blev afholdt første gang i februar 2007, har danskerne bidraget med mere end 1,5 milliarder kroner, der har hjulpet mere end syv millioner mennesker til en bedre tilværelse og fremtid.

I 2023/2024 samler vi ind til Verdens sultne børn.