fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Ledelse af fri skole 2020

Ledelse af fri skole 2020

Velkommen til FRISKOLERNEs årligt tilbagevendende lederkursus, der med i alt fem studiekredse giver dig mulighed for – over en årrække – at sammensætte din egen lederuddannelse.


Studiekredsene spænder vidt, og selvom flere af dem udbydes igen i år, så er alle opdateret med en ny vinkel, et nyt udgangspunkt eller seneste nyt på området. Du vælger én studiekreds, som du følger hele kurset.

Trods varieteten handler alle studiekredse om det arbejde og ansvar, man som skoleleder, viceskoleleder eller afdelingsleder står med på en fri grundskole.

De 5 studiekredse i 2020 er:
# 1 Ledelse gennem fortælling – hvordan sætter vi ord og udtryk på det, vi skaber sammen
# 2 12 teser om de frie skolers børnesyn
# 3 Skolens økonomi
# 4 Personalejura og -ledelse
# 5 Eksistens og ånd i ledelse - Om at være både en god leder og et godt menneske

Nyt i 2020
Studiekreds #1 har i år fokus på tal (kvantitative målinger) og fortællinger – og på, hvordan ledere bruger tal og fortælling til at skabe mening og fælles handling.

Studiekreds #5 fortsætter i det filosofiske spor, men med helt nyt indhold, der i år tager udgangspunkt i en eksistentiel tilgang til det at være leder.

Studiekreds #2 12 teser undersøger de frie skolers børnesyn, mens studiekredsene #3 Skolens økonomi og #4 Personalejura og -ledelse klæder dig på til det grundlæggende arbejde og ansvar på disse områder.

Faglighed, fordybelse og fællesskab
Hvert år lyder det fra deltagerne, at kurset giver en god blanding af faglighed, fællesskab og socialt samvær med rig mulighed for ny viden, samt danne og pleje netværk mellem skolerne.

Hvis du har spørgsmål til kursets form eller indhold, er du meget velkommen til at kontakte konsulent og souschef i Friskolernes Hus, Peter Mondrup.

Vel mødt!

  • #1 Ledelse gennem fortælling ved Klaus Majgaard

    Ledelse gennem fortælling – hvordan sætter vi ord og udtryk på det, vi skaber sammen?

    En skoleleder skal ofte navigere i spændingsfelter, og der er mange forventninger til, hvordan skolen skal udvikle sig, og dagligdagen gribes an. 
    Resultater bliver målt og vejet efter forskellige skalaer - af forældre, ansatte, myndigheder og lokalsamfund. 
    Lederen har til opgave at skabe tilpas mening og sammenhæng i de forskelligartede forventninger, så fælles handling bliver mulig. 

    En vigtig del af dette arbejde er at sætte ord og udtryk på det, vi skaber sammen i skolen. I de senere år har kvantitative målinger af resultater fået større betydning – ikke bare i folkeskolen, men også blandt frie skoler.
    Men tal er i sig selv ret tynde repræsentanter for skolens liv, og de må altid låne mening fra vores mere viltre og konfliktladede fortællinger. 
    Går måling i ledtog med konkurrenceprægede og præstationsorienterede fortællinger, kan de underminere mulighederne for pædagogisk og faglig udvikling. 
    Bruges måling derimod med sans for skolens historie og dannelsestradition, kan parløbet mellem tal og fortælling blive mere nuanceret og udviklende. 

    På kurset sætter vi fokus på, hvordan ledere bruger tal og fortælling til at skabe mening og bane veje for fælles handling. 

    Læs mere om studiekreds #1

  • #2 12 teser om de frie skolers børnesyn ved Jesper Villadsen og Morten Mosgaard

    Igen i år vender studiekredsen “12 teser” tilbage. Denne gang for at skabe 12 nye teser med de frie skolers børnesyn som tema. 
    De tre foregående år har emnerne været friskolens rolle i samfundet, lederens rolle på en fri grundskole, samt teser om dannelse. 
    Disse teser har levet et aktivt liv som inspirationskilde rundt om på frie grundskoler, som oplæg til dialog om skolers værdier, udvikling med mere.

    Årets studiekreds er igen anført af viceskoleleder Jesper Villadsen og tidl. skoleleder Morten Mosgaard.

    Studiekredsen skydes i gang med et inspirationsoplæg om børnesyn, hvorefter Jesper og Morten vil facilitere den videre proces frem mod målet om at formulere 12 nye teser.

    Læs mere om studiekreds #2

  • #3 Skolens økonomi ved Birger Hansen og Søren Yde fra Brandt Revision og Tove Dohn, Friskolernes Hus

    Klæd skolens økonomiansvarlige på

    Det er en stor opgave – og et stort ansvar, at have styr på budgetter, indtægter, udgifter og den nødvendige opfølgning på skolens saldobalance.
    Samtidig skal du også kunne se de faresignaler, skolens tal eventuelt viser. Rettidig omhu er en pligt og en nødvendighed.

    ’Skolens økonomi’ er så bred, at en og samme person sjældent håndterer arbejdsgangene fra a-z. 
    Derfor er det en stor fordel for skolen at såvel den daglige økonomistyrer og ledelsen deltager sammen på kurset. På den måde kan I sparre med hinanden - og I opnår begge forståelse for skolens samlede økonomistyring.

    Kurset vil i høj grad veksle imellem undervisning og gruppeopgaver, og både kursusmateriale og opgaverne er tilpasset deltagernes daglige arbejdsopgaver.

    Læs mere om studiekreds #3

  • #4 Personalejura og -ledelse ved Dzenana Causevic og Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus

    Ledelse af personale, strategiske værktøjer og regelsæt ved ansættelse/opsigelse

    Studiekredsen ”Personalejura og -ledelse” har fokus på, at du som leder på en fri grundskole får styr på det regelsæt, der gælder for ledelse af personale, samt nogle konkrete strategiske værktøjer af ledelsesmæssig karakter.
    Konkret vil du få en gennemgang af regelsættet fra ansættelse til opsigelse af personale.
    Du vil også blive klædt på til, hvordan du kan bruge teamsamarbejdet til at opnå strategiske målsætninger.

    Læs mere om studiekreds #4

  • #5 Eksistens og ånd i ledelse ved Michael Højlund Larsen

    Eksistens og ånd i ledelse - om at være både en god leder og et godt menneske.

    Den praktiske filosofi handler dybest set om at blive god til at leve et liv, vi ikke senere fortryder.
    De eksistentielle spørgsmål sætter fokus på, hvordan vi som menneske og leder håndterer de grundvilkår i livet, der er fælles for alle mennesker. Det gælder for eksempel vores frihed og ansvar, vores søgen efter mening, oplevelsen af at være alene samt døden.
    Men en eksistentiel tilgang handler også om, hvem vi er, og hvem vi gerne vil være, samt hvordan vi håndterer den opgave, det er at leve et liv. Det gælder lederen, det gælder medarbejderne og ikke mindst gælder det naturligvis alle eleverne på skolen.

    Denne studiekreds er teoretisk forankret bl.a. i Søren Kierkegaards og Viktor Frankls tænkning samt Bo Jacobsens forskning med et fokus på konkrete metoder, du kan anvende direkte i din hverdag.

    Læs mere om studiekreds #5

HENT PROGRAM pil

PRAKTISKE OPLYSNINGER:

Startdato:
29.1.2020 kl. 14:00

Slutdato:  
31.1.2020 kl. 13:00

Sted: 
Vingsted Hotel og Konference
T:7586 5533
www.vingsted.dk

Pris: 4.200 kr. (inkl. overnatning på enkeltværelse)

 

info
Kontakt os
Ring til Friskolernes Hus
62 61 30 13
Peter Mondrup
Skriv til mig
peter-m(at)friskoler.dk

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!




Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12