fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab

Vigtige tidsfrister

Her er en række tidsfrister og anbefalinger, nye friskoleiniotiativer skal overholde.

  • 15. august - anmeldelse til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

    Et nyt skoleinitiativ skal anmeldes i Undervisningsministeriet efter bestemte regler for at kunne modtage statstilskud. Senest 15. august året før skolestart skal Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling have modtaget anmeldelsesskema samt et depositum på 20.000 kr. Pr. 1. februar indbetales yderligere 10.000 kr. i depositum. Pengene tilbagebetales, hvis skolen bliver en realitet.

    Hvis hele beløbet - det samlede depositum på i alt 30.000 kr. - er indbetalt, kan depositum genanvendes 3 år. I fald man ikke får brug for skoleinitiativet det ene år, kan man således bruge den samme anmeldelse det næste år. Oprettelse af en fri grundskole skal desuden anmeldes for kommunalbestyrelsen i skolekommunen.

    Hent skemaer på uvm's hjemmeside

  • 5. september - elevtallet indberettes

    Pr. 5. september hvert år indberetter skolerne oplysninger til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling om elevtal og elevfordeling. Driftstilskuddet beregnes ud fra dette tal. For at opnå statstilskud er der følgende krav til elevtallet i de frie grundskoler:

    • I skolens 1. leveår skal skolen have 14 elever. Elevernes fordeling på bhkl. - 10. klasse er underordnet.
    • I skolens 2. leveår skal skolen have 24 elever. Elevernes fordeling på bhkl. - 10. klasse er underordnet.
    • I skolens 3. leveår skal skolen have 32 elever. Eleverne skal være fordelt på bhkl. - 7. kl.

    Der findes særlige bestemmelser for skoler med kostafdeling, og skolerne har også mulighed for at opgøre elevtalskravet på et 3-års gennemsnit.

  • Oktober/November - den selvejende institution etableres

    Skolen bør i oktober/november året før skolestart etablere sig på en stiftende generalforsamling som en selvejende institution. Her vælges også skolens bestyrelse. Tidspunktet for den stiftende generalforsamling er afhængig af initiativgruppens tidsplan. Initiativgruppen bør desuden på dette tidspunkt overveje, om der skal oprettes en skolekreds, en støttekreds eller lignende.

  • Oktober/November - indskrivning

    Indskrivningen af elever til skolen sker løbende. For en ny skole er det vigtigt at annoncere for den kommende børnehaveklasse samtidigt med, at kommunen sender oplysningsmateriale ud til potentielle familier. Kommunen kan vælge at vedlægge materiale fra friskolen i disse udsendelser. 

    Indskrivning sker ofte i løbet af efteråret forud for skolestart. Arbejdet med at ansætte en leder kan derfor med fordel ske, så snart man har en formodning om, hvorvidt der er elevgrundlag til skolen. Indtil dette er på plads, må initiativgruppen eventuelt selv påtage sig arbejdet med indskrivning osv.

  • 1. februar - anden rate af depositum

    Nye skoleinitiativer skal indbetale to rater depositum til Undervisningsministeriet:
    Første rate på 20.000 kr. skal indbetales sammen med anmeldelsesskema den 15. august året før skolestart. Anden rate på 10.000 kr. skal indbetales senest 1. februar. 

    Hvis skoleinitiativet ønsker at genanvende anmeldelsen, skal begge rater være indbetalt.
    I så fald kan anmeldelsen genanvendes i tre år.

  • 1. februar - vedtægter

    Der skal indsendes udkast til skolens vedtægter til godkendelse i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling snarest efter anmeldelsen og senest 1. februar forud for det skoleår, man ønsker skolen påbegyndt. 

    Friskolernes Hus har udarbejdet forslag til vedtægter (doc). Du kan kontakte Friskolernes Hus på 62613013 for rådgivning i forbindelse med formulering af skolens vedtægter. Ministeriet for Børn og Undervisning har godkendt disse (Journal nr. 380. 13. december 2012).

    Udkastet til skolens vedtægter indsendes til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i 3 eksemplarer, med samtlige bestyrelsesmedlemmers underskrift sammen med en komplet liste over de valgte bestyrelsesmedlemmer. 

  • 1. Juni - oplysningsskema

    Senest 1. juni forud for det skoleår, man ønsker tilskud til, skal følgende oplyses til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling: (hent skema på uvm's hjemmeside)

    • skolens adresse og matr.nr., lokaleforhold og lokalernes omfang 
    • hvilke klassetrin skolen skal omfatte 
    • skolens revisor 
    • skolens bankforbindelse 
    • skolens bestyrelse og leder 
    • kopi af de stedlige myndigheders godkendelse af, at der kan drives skole i bygningerne. 
Kontakt os
Ring til Friskolernes Hus
62 61 30 13
Tove Dohn
Skriv til mig
tove(at)friskoler.dk
Peter Mondrup
Skriv til mig
peter-m(at)friskoler.dk
Ole Carl Petersen
Skriv til mig
ole-c(at)friskoler.dk

Tilmeld Nyhedsbreve

Dansk Friskoleforening udgiver tre faste nyhedsbreve, som udkommer med faste intervaller.

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I Dansk Friskoleforening er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

Dansk Friskoleforening

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup -