Antallet af G-dage nedsættes

Fra 3 til 2 dage pr. 1. juli 2017.
Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
08.06.17

Med virkning fra 1. juli skal arbejdsgiver, når særlige betingelser er opfyldt, betale dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag, såkaldte G-dage, når en medarbejder, der er medlem af en a-kasse, fratræder. Det er mindre end hidtil, hvor arbejdsgiver har skullet betale for 1., 2. og 3. ledighedsdag.

Reglerne for, hvornår en medarbejder er berettiget til dagpengegodtgørelse fra arbejdsgiver, er uændrede, ligesom det maksimale antal arbejdsgiverbetalte G-dage til en medarbejder fortsat er 16 gange. G-dage udbetales som halve eller hele dage.

Arbejdsgivers pligt til at betale G-dage til et medlem af en a-kasse, bortfalder i en række tilfælde. Eksemplevis hvis pågældendes ophør er selvforskyldt, eller hvis pågældende er i fuld beskæftigelse hos en anden arbejdsgiver, eller hvis pågældende i tilslutning til ophøret får sygedagpenge under de første 14 dages sygdom eller holder ferie på G-dagene - eller har været beskæftiget med offentligt tilskud til lønnen.

<link https: www.retsinformation.dk forms internal-link>Bekendtgørelsen om dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage)