"ALKOHOL" er temaet i Magasinet Friskolen nr. 17

De unge drikker alt for meget, men skal vi gøre noget ved det?
Af: Malene Lund Smidt, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
23.09.19

I TEMAET kigger Magasinet Friskolens journalist, Morten Reil, både dybt i historien og i de nyeste rapporter for at finde et svar. Rejsen bringer ham både forbi Carlsbergs engang konstant berusede ølkuske og et ungdoms-udgangsforbud til islandske unge i Gør som på Island. Vi hører dog også de unges egne holdninger til alkoholkulturen, når Magasinet Friskolen taler med elever fra 9. klasse på Langtved Friskole i Der er jo forskel på, hvor meget man kan tåle... og så bringer vi et opråb fra SSP til forældrene i Bland jer!

I dette nummer af Magasinet Friskolen bringer vi også et interview med filmaktuelle Daniel Rye, der sad 398 dage som gidsel hos islamisk stat i Syrien. I "Jeg har levet hele mit liv i tætte fællesskaber...", fortæller Daniel Rye, hvordan den ballast, som fri- og efterskolelivet gav ham, hjalp ham med at overleve fangenskabet mentalt. Daniel Rye fortæller også, hvordan han bruger sin berømmelse til at gøre os allesammen interesserede i klimaudfordringerne.

Roomies med fælles børn er dette nummers udgave af 'Hjemme hos'. Denne gang møder vi Sidsel og Christian, som tog en stor beslutning, da de skulle skilles: De rykkede ind i hvert deres værelse og lavede et bofællesskab med nye kærester og masser af forvirring.

I fotoserien, Scootere og bajere, besøger Magasinet Friskolen den lille by Herskind i Jylland. Her er weekenden (og nogle gange hverdagene) lig med bajere, drinks og fest blandt byens unge - blandt andre Christian og Søren, som har følgende tilgang til deres brug af alkohol: "Hvis man alligevel skal drikke lørdag, kan man lige så godt begynde at varme op om mandagen".

Du kan også blive klogere på Atheneskolen, som er én af FRISKOLERNEs  340 medlemsskoler. På Atheneskolen fik Johanne lysten til at gå i skole tilbage og erfarede, at Her er andre som mig!

Alt det og meget mere kan du læse i Magasinet Friskolen nr. 17. Vi ønsker dig rigtig god læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!

I APP'en kan du læse alle artikler fra Magasinet Friskolen helt gratis.

APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet