Bedre datasikkerhed i trivselsmålingerne

Datasikkerheden i de nationale trivselsmålinger har været kritiseret for, at elevernes svar og oplysninger ikke var tilstrækkeligt sikret og anonymiseret.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
23.01.19

En ny politisk aftale på undervisningsområdet skal rette op på problemet. Aftalen gør det obligatorisk at bruge et særligt it-system til indsamling af elevernes svar.

Systemet skal sikre, at hverken kommuner, skoler eller institutioner får adgang til den enkelte elevs besvarelser.

Med det nye system vil resultaterne af trivselsmålingen kunne ses på klasse- og skoleniveau.