Bekendtgørelse om pædagogiske læringsmål og indhold i seks læreplanstemaer er kommet i høring

Som tidligere omtalt i vores nyhedsbrev fremsatte Børne- og socialministeren i slutningen af februar forslag om ændring af dagtilbudsloven.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Administration , Pædagogik & skoleliv
16.05.18

Det foreslås bl.a. i lovforslaget, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om pædagogiske læringsmål for, hvad det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet skal understøtte i forhold til børns læring, samt om indholdet i de enkelte læreplanstemaer (jf. lovforslagets § 1, nr. 7). Læs hele lovforslaget <link http: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l160 _blank external-link-new-window internal-link>HER.

Der er nu fremsat forslag til Bekendtgørelse om pædagogiske læringsmål og indhold i seks læreplanstemaer, og der er høringsfrist i næste uge.

Læs udkastet til bekendtgørelsen <link https: prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net _blank external-link-new-window internal-link>HER.

Høringssvar
Dansk Friskoleforening indsender høringssvar; endvidere indsender Daginstitutionernes Lands Organisation (DLO) høringssvar.

Beskrivelsen af læreplanstemaet ’Natur, udeliv og science’ (bilag 6) er under afsnittet om science meget konkret i forhold til metode, hvilket bekymrer Dansk Friskoleforening.

Af bilaget fremgår det, at børn ”…skal have mulighed for at stifte bekendtskab med og anvende forskellige teknologiske redskaber som eksempelvis GPS, digitalvægt, webkamera m.v., som giver mulighed for at udvikle en kreativ, produktiv og kritisk tilgang til anvendelse af teknologierne”.

Skal private dagtilbud underlægges pædagogiske læreplaner?
Man kan selvfølgelig altid sætte spørgsmål ved, hvorfor private dagtilbud i det hele taget skal underlægges overordnede pædagogiske læreplaner. Ville det ikke være mere naturligt, at frie dagtilbud skulle stå mål med de pædagogiske læreplaner?

Det får vi dog nok ikke ændret lige med det samme, så derfor må vi se på, hvad temaerne indeholder.

Vi følger naturligvis op på emnet i senere nyhedsbreve.