Bestyrelsen på Rynkeby Friskole har sat sig bag rattet – præcist som de er valgt til

Bestyrelsen på Rynkeby Friskole har bedt skolens lærere om at gå ned i løn. Alternativet er, at skolen lukker.
Af: Af Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening
Presse & politik , Administration
26.10.17

Den alvorlige økonomiske situation for Rynkeby Friskole afstedkom i går den første friskoledemonstration af sin art, hvor 150 lærere fra hele landet drog til Rynkeby Friskole på Fyn for at vise deres sympati. Derfor kunne man i den lille by med 600 indbyggere se bannere med påskriften »Utak er friskolernes løn«.

Blandt landets højeste niveau for decentral løn
Der er ikke sparet på forargelsesretorikken, og ved første øjekast ser sagen da også urimelig ud. Hvem ønsker at gå 33.000 kr. ned i løn? Men den slags sager er sjældent enkle. Det gælder også denne gang. Og selvom det er lettest at udråbe en tydelig skurk, så er tilfældet i denne sag faktisk, at bestyrelsen for Rynkeby Friskole tager ledelsesansvaret på sig og ønsker en redningsplan for skolen. Moderniseringsstyrelsen bakker denne fremgangsmåde op i lyset af den skinbarlige virkelighed, som er, at skolens økonomi i en årrække har været ude af balance og nu har ramt en mur.

Lærerne på Rynkeby Friskole har siden foråret 2015 været placeret i toppen, når det angår decentral løn, idet de har modtaget 33.000 kr. årligt i decentral løn. Bestyrelsen har nu tilbudt lærerne en decentral lønandel svarende til landsgennemsnittet, som er ca. 16.000 kr. Det har lærerne med Frie Skolers Lærerforening i ryggen sagt nej tak til. Derfor konflikten.

Fuld fart frem mod afgrunden
Faktum er, at hvis ikke skolens bestyrelse får nedjusteret lærernes løn til et gennemsnitligt niveau, så vil skolen de facto lukke. Der er ganske enkelt ikke økonomi til at oppebære det høje niveau for decentral løn, som lærerne har været vant til. Hvis skolen skal overleve er konsekvensen, at lærerne må leve med en gennemsnitlig løn.

Det er en bestyrelses lod at træffe den slags ubehagelige beslutninger. Det er de valgt til.

Er det så rimeligt, at læreren skal gå ned i løn? Det er vanskeligt at svare på. De færreste ønsker at gå ned i løn. Men de færreste ønsker også at miste deres job. Hvis bestyrelse på Rynkeby Friskole ignorerer de økonomiske realiteter, er det det samme som at køre skolen i sænk med åbne øjne. Det er dét, bestyrelsen ønsker at undgå.

På Rynkeby Friskole har bestyrelsen sat sig bag rattet og tager nu ansvaret for at sikre driften af skolen. Så, når Frie Skolers Lærerforening harcelerer mod de beslutninger, bestyrelsen tager, så er det egentlig en protest mod det lokale demokrati på Rynkeby Friskole. Forældrene har valgt en bestyrelse til at påtage sig ansvaret med at drive en sund skole til gavn for elever, ansatte og forældre. Det kræver indimellem virkeligt svære beslutninger.

Demonstrationen i går var indkaldt over Facebook. Altså en offentlig platform, hvor alle og enhver kan hyle med på en lokal faglig demonstration. Det er i sig selv temmelig utraditionelt og måske også en smule uværdigt for sagen. Facebook er sjældent det rigtige forum at diskutere i.

Klassisk fagforeningssag, men manglende helhedsperspektiv
Sagen udstiller med al tydelighed, at Frie Skolers Lærerforening netop ikke er de frie skolers talerør, som de indimellem påberåber sig.

Nej, Frie Skolers Lærerforening er en fagforening for de lærere, der har valgt at være organiseret dér. Og derfor er det også helt naturligt, at de kæmper denne sag. Det er dét, de er sat i verden til. Men Frie Skolers Lærerforening udviser netop ikke et helhedsorienteret blik på, hvad der menes at være det bedste for skolen, børnene og de ansatte.

Frie Skolers Lærerforening retter et ensidigt blik på lønkroner ført an med høj patos og bannerføring.

Jeg håber, bestyrelsen og de ansatte finder en løsning gennem samtale og respekt for det lokale demokrati, som forhåbentligt i sidste ende reelt vil gavne Rynkeby Friskole. Den nuværende situation synes at skabe grobund for det modsatte.