Bestyrelsesmedlemmer på visse skoler skal afgive erklæring om frihed og folkestyre-kravet m.m.

Krav om bestyrelsesmedlemmers underskrivelse af erklæring vedr. frihed og folkestyre samt skolens uafhængighed.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
01.04.20

Bestyrelsesmedlemmer på skoler oprettet efter 1. august 2019 i henhold til den særlige midlertidige godkendelsesordning skal fremover ved deres tiltræden underskrive en erklæring om overholdelse af friskolens krav vedrørende frihed og folkestyre samt skolens uafhængighed. Kravet gælder uanset, om den nye skole modtager tilskud eller ej. Kravet blev indført ved de seneste stramninger af friskoleloven og gælder frem til 2029, idet kravet er omfattet af en såkaldt solnedgangsklausul.

For skoler under tilsyn, kan Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) stille krav om – som et led i tilsynet – at bestyrelsesmedlemmerne underskriver en tilsvarende erklæring om overholdelse af uafhængighedskravet samt frihed og folkestyre-kravet.

Erklæringen skal offentliggøres på skolens hjemmeside umiddelbart efter at bestyrelsesmedlemmet har underskrevet den.

Erklæringen skal afgives på en særlig blanket, som fremgår af Bekendtgørelse om bestyrelsesmedlemmers erklæringer af 26. marts 2020, som træder i kraft 1. april 2020.

Et tilsvarende krav om erklæringer gælder ifølge bekendtgørelsen også for bestyrelsesmedlemmer ved efterskoler, frie fagskoler og private gymnasier.

FIND bekendtgørelsen om bestyrelsesmedlemmers erklæringer HER.