Brevportalen åbner midlertidigt mandag 21/1 – onsdag 23/1

Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus - på vegne af Styrelse for it og læring
18.01.19

Til brugerne af Brevportalen

Statens IT konstaterede 8. januar 2019 en sikkerhedshændelse på den server, der huser Brevportalen. Statens IT orienterede herefter Styrelsen for It og Læring (STIL), som har ansvaret for systemet i UVM, om, at det af sikkerhedsmæssige årsager var nødvendigt at foretage en kontrolleret nedlukning af Brevportalen. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udsendte den 10. januar en orientering om dette.

STIL har nu etableret et billede af sikkerhedshændelsen, og det vurderes nødvendigt at genåbne Brevportalen midlertidigt på følgende tidspunkter:
Mandag 21/1, kl. 10-16
Tirsdag 22/1, kl. 8-16
Onsdag 23/1, kl. 8-16

Brevportalen vil på disse tidspunkter kunne tilgås på det sædvanlige link:

Åbningen af Brevportalen i denne afgrænsede periode sker særligt af hensyn til, at institutionerne kan downloade de data og dokumenter, der er nødvendige for at afslutte regnskabet for 2018. Ministeriet henstiller derfor til af hensyn til Brevportalens brugerkapacitet, at institutionerne kun downloader den nødvendige dokumentation, der er nødvendig for at løse opgaven med årsregnskabet. Der vil forekomme ventetid, da et større antal institutioner forventes at tilgå Brevportalen samtidigt.

STIL arbejder parallelt med at etablere løsninger, der på kort og lang sigt vil kunne opfylde institutionernes dokumentationsbehov, herunder om STIL kan sende tilskudsdokumentation direkte ud til institutionerne. I vil modtage mere information herom senest den 23/1.

Undervisningsministeriet beklager de gener, som sikkerhedshændelsen og nedlukningen af Brevportalen har medført for institutionerne.

Henvendelser vedrørende denne mail kan rettes til STILs support på tlf. 70 21 21 57. Supporten har åbent mandag til torsdag fra 8-16 og fredag fra 8-14.

Styrelsen for It og Læring

Vibeke B. Knudsen