Budgetkonsekvenser af feriens placering – planlægning af arbejdstiden

Den nye organisationsaftales indvirkning på planlægning af arbejdstid og ferie.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
18.02.20

Den nye organisationsaftale for lærere og børnehaveklasseledere betyder, at hvis ikke skolen har varslet anden ferie, vil ferien for skolens lærere og børnehaveklasseledere blive afholdt med 5 dage i efterårsferien, de sidste 18 hverdage i juli og de første 2 hverdage i august måned.

Dette betyder, at hvis skolen følger reglen, er skolens forpligtigelse på ferie pr. 31. december 2020 på 3,32 dage – nemlig 4 måneder á 2,08 dage, svarende til 8,32 dage, minus 5 dage i elevernes efterårsferie.

Skolen kan altid varsle en anden ferie afholdt på et andet tidspunkt end ovennævnte, hvilket så vil være det gældende, fx kan 5 dage i uge 42, varsles flyttet til skolens vinterferie.

Skoler, der i budget 2020 vil følge organisationsaftalens nye ferieregler, og som i budgettet ikke har budgetteret med samtidighedsferie, vil med den mindre forpligtigelse opleve en positiv indflydelse på det budgetterede resultat.

De nye feriebestemmelser har naturligvis også indflydelse på planlægningen af arbejdstiden i næste skoleår. Bemærk i den forbindelse at der i skoleåret 2020-2021 vil være færre arbejdstimer, end der tidligere har været meldt ud; nemlig 1694,6 timer mod tidligere udmeldt 1716,8 timer.

Find det opdaterede værktøj til arbejdstidsplanlægning HER.