Daginstitutioners skattefritagelse lovfæstes

Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
13.09.17

Principielt er selvejende daginstitutioner, som for eksempel børnehaver ved frie grundskoler, skattepligtige idet de er omfattet af selskabsskatteloven. I praksis har de selvejende daginstitutioner dog ikke anset sig for at være skattepligtige og har derfor ikke betalt skat.

Nu bliver denne praksis gjort til gældende lov med et forslag til ændring af selskabsskatteloven, som regeringen har fremlagt. Forslaget betyder, at daginstitutioner, hvor det af vedtægterne fremgår, at indtægterne alene kan anvendes til institutionens formål, vil være skattefritaget.

Forslaget betyder også, at en skole, der både driver skole og daginstitution, og måske også et opholdssted for børn og unge, vil blive fritaget for beskatning af samtlige indtægter ved driften af de 3 institutioner. Denne del af forslaget er meget vigtigt. Frie grundskoler er i forvejen skattefritaget, men efter den gældende lovgivning er det faktisk således, at skolen bliver skattepligtig af hele sin skolevirksomhed, hvis skolen bruger friskolelovens muligheden for at oprette en børnehave eller vuggestue. Med lovforslaget slås det imidlertid fast, at den samlede virksomhed ved skolen (skole, børnehave, vuggestue) er skattefritaget. SFO´en anses for at være en del af skolens drift og er således allerede skattefritaget med den hidtidige lovgivning.

Med lovforslaget bliver frie grundskoler og daginstitutioner ved en fri grundskole ligestillet med det offentlige tilbud, der ikke er skattepligtige. Forudsætningen for skattefritagelsen er, at skolen og institutionerne er organiseret som selvejende institutioner, og at midlerne udelukkende kan anvendes til institutionens/skolens formål.

Dansk Friskoleforening, som igennem længere tid har arbejdet med denne problemstilling med henblik på at lovfæste skattefritagelsen, hilser lovforslaget velkommen.