Databehandleraftaler – hvad skal skolen gå med til?

Friskolernes Hus anbefaler, at skolen venter på Datatilsynets udkast til databehandleraftaler inden skolen indgår aftale med skolens leverandører.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
31.01.18

Flere skoler modtager udkast til databehandleraftale
Friskolernes Hus har fået en række henvendelser fra skoler, der har fået tilsendt et udkast til en databehandleraftale fra en af skolens leverandører, fx Gyldendal eller lignende, med krav om at indgå aftalen hurtigst muligt, hvis leverandøren skal fortsætte med at levere sin ydelse.

En databehandleraftale skal skolen indgå med de leverandører, som leverer en ydelse til skolen og derigennem får adgang til skolens personoplysninger om fx elever, ansatte eller lign. Leverandøren bliver i henhold til persondatareglerne skolens databehandler.

En databehandler handler alene på den dataansvarliges (= skolens) vegne og i henhold til en instruks fra skolen. Reglerne kræver derfor, at der skal indgås en databehandleraftale, hvor disse instrukser med videre er beskrevet nøje.

Friskolernes Hus anbefaler at afvente Datatilsynets skabelon
Ligesom en enhver anden aftaleindgåelse skal skolen finde ud af, om skolen kan indgå en aftale på de pågældende vilkår. Den aftale, som Gyldendal har sendt til skolerne, og som vi har set i Friskolernes Hus, lever umiddelbart op til reglerne på området. Men vi må dog tage forbehold idet Datatilsynet endnu ikke er kommet med sin skabelon for, hvordan en databehandleraftale bør se ud.

Derfor er det vores anbefaling, at skolerne venter lidt endnu med at indgå diverse databehandleraftaler til Datatilsynet har udgivet sit udkast.

<link https: www.datatilsynet.dk fileadmin user_upload dokumenter vejledninger vejledning_om_dataansvarlige_og_databehandlere_-_endelig_version.pdf _blank external-link-new-window internal-link>Læs mere her om afgrænsningen af, hvornår der er tale om en dataansvarlig og en databehandler, i Datatilsynets seneste vejledning.