Det handler om børn!

Forskning, undersøgelser og inspiration - særligt med henblik på dagtilbudsområdet.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
14.08.19

Forskningens døgn – en mulighed for såvel skole som dagtilbud
Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der i 2020 finder sted i perioden fra den 20.-26. april. I den pågældende uge er der hvert år mere end 700 arrangementer og foredrag landet over.

Børnehaveprogrammet består af en gratis formidlingskuffert, som kan lånes af daginstitutioner ved de biblioteker, der er tilmeldt programmet. Hver formidlingskuffert indeholder tre temaer inden for samme emne med aktiviteter. Aktiviteterne er målrettet børn i alderen 3-6 år og kan tage mange forskellige former. Det kan være lege, spil, en sang, historier eller eksperimenter, som alle støtter børnenes indsamling af viden på en sjov og legende måde.

Læs mere om Forskningens døgn HER

Gode råd til at styrke børnenes leg i dagtilbuddet
7 gode råd fra en forsker i leg: ”Sådan kan I styrke børnenes legerelationer”: Ditte Winther-Lindqvist er forsker i leg, og hun giver her sine syv bedste råd til, hvordan børnenes leg i jeres dagtilbud kan styrkes.

Læs om rådene på eva.dk

Voksne skal være nærværende - ikke kun i nærheden

Børnerådet har lavet en undersøgelse blandt 1278 børnehavebørn. Undersøgelsen bringer børnenes egne stemmer ind i debatten om dagtilbud. Af undersøgelsen fremgår det, at de fleste børn er glade for at gå i børnehave, og de sætter pris på voksne, der lytter, viser interesse, leger og laver ting med dem. Men børnene oplever samtidig, at de voksne mest laver noget, hvor de ikke er direkte sammen med børnene.

Formanden for Børnerådet, Mette With Hagensen, udtaler i undersøgelsen: "Vi har hørt politikere, pædagoger, forældre og andre voksne tale hen over hovedet på børnene, mens de diskuterer forholdene i danske dagtilbud. Nu får vi også børnenes perspektiv med, og det er fuldstændig afgørende, for det er deres liv og hverdag, det handler om".

Børnerådets undersøgelse kan findes HER