fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Det starter med en tom grund

SKOLE & VIRKSOMHEDER: Seks forskere fra UC Sjælland forsøger at gøre det let for skolerne at lave kvalificeret 'åben skole'-undervisning.
Af: Morten Reil, freelancejournalist
Kategori Magasinet Friskolen
18.08.17
Hvad kan man skabe på en grim, tom byggegrund? En super opgave for en skoleklasse i samarbejde med kommunen. Foto UC Sjælland.

Hvordan laver man et 'grydeklart', tværfagligt undervisningsmateriale, som kræver minimal forberedelse for læreren - og som åbner skolen op i forhold til lokalsamfundet? Det er den opgave, som en forskergruppe fra University College Sjælland arbejder med i et nyt forskningsprojekt. Ifølge forskningsleder Bettina Buch er tiden det helt store problem.

- Det kræver tid til forberedelse at samarbejde med verden uden for skolen. Bare det at kontakte folk og lave aftaler. Det tager tid, som lærerne ikke har. Det er jo ikke noget, man gør på ti minutter onsdag eftermiddag, siger Bettina Buch. Hun henviser til, at mange lærere har omkring 200 timer til forberedelse om året, og med 28 lektioner om ugen svarer det til cirka ti minutters forberedelse pr. lektion.

Der er en tom byggegrund i alle kommuner
Det problem prøver forskerne at imødekomme ved at lave et 'scenariebaseret' undervisningsmateriale. Det skal indeholde en overordnet problemstilling, som gør det nødvendigt at samarbejde med verden uden for skolen - og samtidig skal 'bunden være lagt', så lærerne ikke selv behøver at opfinde den dybe tallerken. Løsningen er en arkitektopgave, hvor eleverne skal komme med detaljerede forslag til, hvad en given byggegrund kan bruges til. Sådan én er der nemlig i alle kommuner, og foreløbig har forskerne afprøvet ideen i samarbejde med to forskellige skoler i Roskilde-området. I det ene projekt skulle eleverne projektere et byggeprojekt på en kommunal byggegrund, i det andet skulle de renovere skolens egen legeplads. Begge gange lavede eleverne detaljerede projektbeskrivelser og gik i dialog med idrætsforeninger, naboer og andre interessenter, som også bruger arealerne. Og begge gange var kommunens arkitekt inviteret til at 'eksaminere' eleverne. Her blev eleverne bl.a. bedømt på deres budgetter. For eksempel fik en af grupperne kritik for at bruge for mange penge på at fjerne jord, mens en anden fik ros for at vælge gummifliser som faldunderlag. Det er billigere og lettere at vedligeholde end sand, der flyver væk.

- Det er vigtigt med eksperter udefra. Eleverne føler helt tydeligt, at det er 'virkeligt', når kommunens arkitekt bedømmer deres projekter. Hun var ret hård i sin bedømmelse og kiggede meget på, hvad der var realiserbart. Eleverne skulle også stå ved deres plads og vente på, at hun kom rundt. For sådan gør man ved arkitektkonkurrencer, forklarer Bettina Buch.

Lærer ikke for lærerens skyld
Samtidig var det også vigtigt, at eleverne fik udformet deres projektbeskrivelser, så de mindede mest muligt om virkelighedens arkitektkonkurrencer. For eksempel bruger arkitekter et ganske bestemt fagsprog, som eleverne blev sat til at analysere og derefter bruge i deres egne projektbeskrivelser. Prøv bare at læse et bud fra en arkitektkonkurrence og gå på jagt efter ord som 'unik', 'innovativ', 'dynamisk', 'optimere' og 'frodig natur'. Her kommer det danskfaglige ind, ligesom budgetter og modeltegninger indeholder rigtig meget matematik og samarbejdet med lokalområdets interessenter er samfundsfagligt.

- Det er vigtigt at holde fast i projektets overordnede mål og samtidig være skarp på, hvad de enkelt fag bidrager med. De faglige mål skal være indeholdt i projektet. Men man skal ikke lave en skriftlig projektbeskrivelse bare fordi, at der skal være noget danskundervisning. Du lærer jo ikke at skrive i skolen for lærerens skyld, men fordi der er masser af skriftligt kommunikation ude i verden. Det er hele ideen i at lave åben skole, siger Bettina Buch.

Forskningsprojektet fra University College Sjælland bliver afsluttet i foråret 2018. Planen er, at det skal resultere i et gratis online-materiale til brug i grundskolen.

 

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!




Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12