Dialogmøder 2017: Friheden er under pres og friskolernes forskellighed udfordres.

Dansk Friskoleforening inviterer til 4 dialogmøder om de udfordringer, friskoler landet over mødes af. Med hver deres vinkel giver 4 oplægsholdere deres indspark til en fælles debat om det at lave friskole nu og i fremtiden.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Administration , Kurser & arrangementer , Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
11.10.17

Friskolerne har frihed til at lave skole på et beskrevet værdigrundlag; et pædagogisk, religiøst, politisk, kulturelt eller en helt anden overbevisning, der adskiller sig fra folkeskolen eller flertallets synspunkter.

Således har friskoler bidraget til at udvikle det danske samfund. Gennem troen på mangfoldighed og med en udstrakt grad af tillid. Men friheden er under pres, friskolernes forskellighed udfordres og der stilles spørgsmål til de frihedsrettigheder, vi står på!

På 4 dialogmøder sætter vi med 4 oplægsholdere fokus på de alvorlige udfordringer.
Med hver deres vinkel og oplæg giver de indspark til en fælles debat om det at lave friskole nu og i fremtiden.

Vi håber at se rigtig mange af jer.

14. november på Aabenraa Friskole:
BISKOP i Ribe ELOF WESTERGAARD
ser åndsfrihed som en nødvendighed for at leve sammen i et moderne komplekst samfund. Politikere lægger friheden under pres for at styre en problematisk udvikling, men det er den forkerte vej at gå. Det er netop åndsfrihed, der er medicinen - ikke problemet!

16. november på Ringsted Ny Friskole:
OVERRABINER BENT MELCHIOR
Friheden er truet af nye grænser
I vores forsøg på at lære nye borgere, hvad der er ægte dansk, har vi kunnet pege på vores skolevæsen, der er bygget op om Folkeskolen. I Danmark er der også mulighed for at oprette friskoler, hvis en forældrekreds ønsker nogle andre rammer. Overrabbiner Bent Melchior indleder en samtale med udgangspunkt i erfaringerne fra den jødiske friskole for dermed at kommentere forslaget om at lukke muslimske friskoler.

23. november på Refsvindige Friskole:
DEBATØR OG FORFATTER DENNIS NØRMARK
Hvis friskolerne blev opfundet i dag ville de blive forbudt!
Det unikke frie danske skolesystem er under pres. Samtidig er lige præcis det skolerne tilbyder svaret på en del af de udfordringer vi står med. De frie skolers grundlæggende idealer er nødvendige at genfinde, men det kræver at både vi selv og ikke mindst magthaverne kender til dem og forstår dem. Dennis Nørmark, antropolog og klummeskribent ved Politiken, samt formand for én af landets to eneste Ungdoms-Højskoler kaster et blik på hvad vi kan miste, hvis vi lader politikerne få det som de vil have det.

7. december på Overlade Friskole:
SOGNEPRÆST PERNILLE VIGSØ BAGGE

Pernille Vigsø Bagge, tidligere friskolelærer og folketingsmedlem, nuværende sognepræst, giver sit bud på hvorfor samfundet tilsyneladende er grebet af en stor frygt der er i fare for at indskrænke den fælles frihed, og hvad vi kan gøre for at blive modige i stedet for frygtsomme. Friheden vokser når vi tør, og skrumper når vi er bange. Frygt kan kureres, og det er på tide vi som samfund ser frygten i øjnene og går til kamp for åndsfrihed, frisind, storsind og retsind.

<link file:2372 download file>HENT INVITATION

Tilmelding nødvendig til <link>tilmelding@friskolerneshus.dk
(Skriv mødedato + antal deltagere)