fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Elever lærer bedst, når de arbejder med den virkelige verden

SKOLE & VIRKSOMHEDER: I projekt NEXT:GrEeN på Amager RessourceCenter prøver eleverne at løse reelle problemstillinger fra den virkelige verden.
Af: Morten Reil, freelancejournalist
Kategori Magasinet Friskolen
19.08.17
alt tekst

Kernen i et godt skole/virksomheds-samarbejde ligger i koblingen mellem undervisningen og virkelighedens problemer. Det er dét, der for alvor motiverer eleverne og skaber læring. Det mener ph.d. i naturfagsdidaktik Anders V. Thomsen fra Institut for Skole og Læring, Professionshøjskolen Metropol.

- Der ligger en meget stor værdi i at lade eleverne arbejde med virkelighedsnære problemstillinger, hvor eleverne føler, at de er med til at løse verdens problemer, siger Anders V. Thomsen.

Ideer omsat til virkelighed
Det er da også udgangspunktet i undervisningsforløbet NEXT:GrEeN, som en forskergruppe fra Metropol med Anders V. Thomsen i spidsen har udformet sammen med Amager RessourceCenter (ARC). Her forsøger eleverne at løse autentiske problemer om affald og ressourcer i et syv-faset forløb, hvor de undervejs besøger forbrændingsanlægget og får sparring og input fra ARC's eksperter. Og mange af elevernes ideer er faktisk ikke helt tossede.

- ARC arbejder meget med genanvendelse og selekterer både glas, metal og avispapir. Men hvad med tøj? Det er et af problemerne. Dér kommer eleverne faktisk med en masse gode ideer. Det kan godt være, at de ikke virker gennemtænkte i starten, men så arbejder de videre med dem. Og den vigtigste fase er faktisk, hvor de pitcher deres ideer for medarbejderne på ARC og får konkret feedback, forklarer Anders V. Thomsen.
For eksempel har nogle af eleverne arbejdet med en ide til intelligent tøjsortering, hvor tøjcontainerne kan sortere tøjet efter stoftyper. En anden gruppe 'designede' sidste år nogle intelligente skraldespande, som selv kan fortælle, hvornår de trænger til at blive tømt. Det forslag kom de faktisk med nogenlunde samtidig med, at en af Anders V. Thomsens tidligere kollegaer fik bevilget ni millioner kroner til at udvikle et lignende affaldssystem i England.

Hvad skal eleverne lære?
Men uanset hvor brugbare elevernes forslag er, så lærer de en masse af processen. Det viser forskergruppens evalueringer.

- Langt størstedelen af eleverne siger, at de efter forløbet ved mere om bæredygtighed. De føler også, at de har været med til at løse et ægte problem for ARC, fortæller Anders V. Thomsen.
Og det vægter højt. For læreren kan måske godt gennemgå stoffet hurtigere på whiteboardet hjemme på skolen. Men hvad lærer eleverne egentlig af det - og hvad vil vi gerne have, at de skal lære?

- Nogle lærere kan måske have det lidt svært med at kombinere den problemorienterede proces med det faglige indhold. Som lærer føler man jo, at man har lært eleverne noget, når man har gennemgået stoffet. Man har i hvert fald sagt det. Men når lærerne så går ind i det, lykkes det som regel at lave en undervisning, hvor eleverne træner deres kritiske tænkning. Og det er altså også en vigtig del af fremtidens kompetencer, siger Anders V. Thomsen.

I løbet af 2017-19 får 60 udskolingsklasser fra Københavnsområdet mulighed for at deltage i projekt NEXT:GrEeN på Amager RessourceCenter. Læs mere på https://www.a-r-c.dk/besoeg-os/nextgreen

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!




Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12