Elevvandring bygger brønd i Afrika

Vester Skerninge Friskole vandrer onsdag den 24. maj 3.900 kilometer, og samler 44.000 kroner ind til vandbrønde i Malawi
Af: Per Ølholm, Friskolernes Hus
Administration , Pædagogik & skoleliv
24.05.17

Vand er liv!
Vester Skerninge Friskole på Sydfyn vælger at bruge den sidste skoledag inden Kristihimmelfartsferien til at hjælpe børn i ét af Afrikas fattigste lande.

Det er miljørådet på skolen der har arrangeret sponsorvandringen i det Sydfynske forårslandskab i dag onsdag mellem kl. 8.30 og 16.00.

3.900 kilometer har eleverne fra børnehaveklassen til og med 8. klasse sat sig for at vandre i alt, og de har foreløbig indsamlet sponsorkontrakter på omkring 44.000 kr.

Brønde får børn i skole
Alle pengene går til brønde i landsbyer i Malawi, som er hårdt ramt af tørke og forurenede vandkilder.

Med en simpel brønd skal kvinderne og børnene ikke længere bruge op til 4 timer om dagen på støvede veje med vanddunke på hovedet. Den tid kan børnene bruge på at gå i skole og have et almindeligt børneliv med masser af leg.

Samtidig formindskes risikoen for smitsomme sygdomme som eksempelvis kolera, der smitter gennem drikkevandet.

Kom med i et fælles projekt på tværs af skoler og grænser
Projektet er et samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Dansk Friskoleforening. Målet er at samle landets friskoler i et fælles projekt, som både hjælper et U-land og samtidig lærer børnene om nødhjælp, verdens ressourcer og hvordan man som almindelig dansker kan gøre en forskel i verden.

Hele friskolen har – som Grønt Flag Grøn Skole - VAND som tema i dette skoleår, hvor de har målt og analyseret forbruget på skolen og i elevernes familier. Dermed er det ‘usynlige’ vand blevet mere synligt. Ikke mindst gennem besøg på både vandværk, rensningsanlæg og storforbrugende virksomheder.

Brøndprojektet fortsætter i hele skoleåret 2017/18 og kan følges på<link internal-link> www.friskoler.dk.
Det er også her, du kan finde inspiration til din friskoles bidrag til afrikanske børns skolegang og trivsel.

Se flere billeder på <link https: www.facebook.com vskfri _blank external-link-new-window internal-link>Vester Skerninge Friskoles Facebookside