Er friskolefolk naive?

Eller er vi dem, der holder os tillid og demokrati for øje i en tid, hvor det udfordres?
Af: Vibeke Helms, styrelsesmedlem i Dansk Friskoleforening
Friskolestafetten
08.09.17

Danmark er et af de lande i verden, hvor der er mest tillid i samfundet. 78% af befolkningen svarer, at de umiddelbart har tillid til en fremmed. I Brasilien er tallet 5%.

Professor Gert Tinggaard Svendsen skriver om tillid i en lille ”Tænkepause”-bog fra Århus Universitet.  I sin forskning har han fundet frem til, at netop tillid er en af de bærende søjler i vores samfund. Vi er et lille land, der er fattigt på ressourcer, og alligevel har vi opnået at oparbejde en solid velfærdsstat: ”Danmark har i efterkrigstiden konstant befundet sig blandt de rigeste lande i verden - trods beherskede naturressourcer, et moderat uddannelsesniveau og et system af høje skatter og massive overførselsindkomster, der ikke ligefrem opfordrer til en storslået arbejdsindsats. I vid udstrækning tilskyndes danskerne til at nyde frem for at yde.”

Han skriver videre: ”Tillid er det ekstra brændstof, der giver opdrift, som økonomerne ikke har kunne få til at passe ind i deres beregningsmodeller".

Tillid er noget, vi har opbygget gennem flere hundrede år, det er noget mennesker fra andre lande undrer sig over og ser op til. Det ser vi, når vi får besøg af skolefolk fra Sydkorea og andre asiatiske lande.

Tillid og demokrati i en hverdagspraksis er kerneværdier i det danske samfund fra idrætsforeningen, vandværket, den frivillige biograf til friskolerne. Tillid er det, vi er mest fælles om.

Gennem tiden har vi set friskolebevægelser blive udfordret af forskellige mere eller mindre fanatiske friskoleprojekter og forskellige "ismer" har været rammen for frie skoler. Det har være udfordrende, forstyrrende, måske endda bekymrende, men friskoleloven har holdt til det. Demokratiet og tilliden har holdt til det, og det har ikke omstyrtet samfundet. Det blev ikke farligt.

Når vi bliver bekymrede over, om nogle af de skoler der er medlem af Dansk Friskoleforening overholder lovens intentioner, så er det med rette. Vi skal blive bekymrede.

Vi ved, at friskoleloven er den frieste i verden, og at vi ikke kan tage den for givet. Vi skal værne om friheden, tilliden og muligheden for at lave skole for de familier der vælger os. Vi skal alle sammen arbejde på at overholde loven, og lovens intention, så vi også i fremtiden er et land, der er præget af tillid til dem vi kender, og tillid til dem vi ikke kender endnu.

Peter Bendix og Dansk Friskoleforening har gennem hele sommeren gentaget, at vi alle skal overholde loven. Ingen forsvarer skoler, der ikke overholder loven. Samtidig har Peter Bendix hver gang en journalist har spurgt ham sagt, at vi har en rigtig god lov, der også omfatter, at ministeriet kan og bør føre tilsyn.

Hvad kan Dansk Friskoleforening gøre mere? I styrelsen har vi bl.a. besluttet, at vi vil undersøge friskolernes brug af friheden. Hvad bruger vi friheden til? Hvordan bidrager friskolerne til at opbygge tillid og demokrati i samfundet?

Vi håber, I på friskolerne vil deltage i debatten: Hvad er demokrati, hvordan udvikler vi demokratiet. Hal Koch skrev i 1946 en bog der hedder ”Hvad er demokrati?” – Han konkluderede at samtale og tillid er fundamentet for et velfungerende demokrati.  Skulle vi ikke være nogle af dem, der har de allerbedste forudsætninger for at sætte endnu mere liv i samtalen og tilliden?

Jeg håber, vi vil blive endnu mere mangfoldige, at samtalen bliver endnu mere intens, og at vi sammen vil udvikle vores tillidsfulde samfund.

Nej, vi er ikke naive. Vi har en vigtig opgave, og den kræver naivitetens gå-på-mod! Tilliden er kernen i vores samfund, og vi skal og må arbejde på at bevare denne kerneværdi i vores samfund.

Hvis du vil læse endnu et vigtigt indspark i debatten om åbenhed og fællesskab kontra angst og vrede, kan du læse Britta Schall Holbergs kronik fra juli 2017: <link http: stiften.dk danmark-debat er-det-her-virkelig-den-verden-vi-vil artikel external-link-new-window internal-link>Er det her virkelig den verden, vi vil?