Erstatningsordningen ved erhvervspraktik

Staten har en erstatningsordning for deltagere i praktisk erhvervsorientering, som også omfatter den praktik, elever fra frie grundskoler deltager i.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
09.10.19

Formålet med ordningen er dels at sikre praktikanter erstatningsretligt på samme måde som almindelige arbejdstagere på arbejdspladsen, dels at motivere arbejdspladser til at tage mod praktikanter, ved at arbejdsgiver ikke selv skal sørge for forsikringer.

Ordningen er reguleret i en bekendtgørelse, der fastlægger rammerne for ordningen, herunder hvilke skader og aktiviteter forsikringen dækker. Det anbefales, at skolens ledelse og praktikansvarlige gør sig bekendt med ordningen.

Bekendtgørelsen er opdateret pr. 1. oktober 2019, så den matcher skolelovgivningen om grundskolen (folkeskoleloven og friskoleloven), som træder i stedet for den hidtidige bekendtgørelse fra 23. december 2016.

Bekendtgørelse om statens erstatningsordning for erhvervspraktikanter kan findes HER.