Ferieloven er vedtaget

Den nye ferielov træder i kraft 1. september 2020, mens en overgangsordning træder i kraft 1. januar 2019. I SkoleNyt vil Friskolernes Hus løbende orientere om betydningen af ændringerne.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
31.01.18

Folketinget har vedtaget den nye ferielov, som indebærer at optjening og afholdelse af ferie med virkning fra pr. 1. september 2020 kommer til at ske efter et såkaldt ”samtidigheds princip”.

I 2019 vil der være en overgangsperiode. Den nye ferielov træder i sin helhed først i kraft 1. september 2020, men den del der handler om overgangsordningen træder i kraft 1. januar 2019.

SkoleNyt har tidligere orienteret om den nye ferielov – både det nye samtidigheds-princip og overgangsordningen, herunder især spørgsmålet om indefrysning af tilgodehavende ferie, som pr. 31. august 2020 vil udgør ferietilgodehavende optjent i perioden 1. sep. 2019-31.aug. 2020.

I den kommende tid vil vi orientere yderligere om ændringerne, ligesom emnet selvfølgelig vil indgå på kurser om løn og administration.

En vigtig brik mangler imidlertid endnu; nemlig den statslige ferieaftale og overenskomstfornyelsen, hvor konsekvenserne af den nye ferielov skal indarbejdes.

<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>LINK til den nye ferielov