Ferietid – vejledning om løn under ferie

Ferievejledningen 2018 er udsendt sammen med et værktøj til beregning af løn under ferie. I vejledningen forklares forskellen på ferieloven og ferieaftalen i relation til de forskellige overenskomster og dermed også hvilke ferieregler, der gælder for skolens ansatte.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
27.06.18

Blandt emnerne i vejledningen kan nævnes:

·       Beregning af løn under ferie.

·       Beregning af ferieløn og særlige feriedage, hvis en ansat ikke har været ansat i hele optjeningsåret 2017.

·       Beregning af feriedifferencen, hvis en medarbejder ikke har samme beskæftigelsesgrad i optjeningsåret og i perioden med ferie med løn.

·       Kombinationer af de to ovenfor nævnte situationer.

·       Beregning af feriepenge og særlige feriedage, hvis en ansat stopper eller skal have udbetalt erstatningsferie.

Som supplement til ferievejledningen har Dansk Friskoleforening udarbejdet et værktøj i excel-format til udregning af korrekt løn under ferie og til afregning af ferie og feriefridage, som kan hentes til download <link https: www.friskoler.dk vaerktoejer administration-og-ledelse underside-barsel-og-sygdom _blank external-link-new-window internal-link>HER.