Folkemøde 2017: Sæt (fri)skolen til debat

Er friskolernes en klub for de rigeste? er det de nye folkets skoler? flygter forældrene fra folkeskolen eller er det omvendt? Kan fællesskab være en motivationsfaktor?
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
02.01.17

Friskolerne er også til folkemøde!

Elever, lærere og Dansk Friskoleforenings styrelse er massivt til stede, og vi bidrager gerne til din debat.

Friskolerne er ofte på den offentlige dagsorden. Det er der god grund til, for næsten en femtedel af eleverne går i dag på friskoler eller private grundskoler. Når du sætter skole, uddannelse og dannelse til debat ved Folkemødet 2017, er Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening, klar til at bibringe debatten nuancer og udfordre diskussionen.

Kontakt os for en aftale om at indgå i dit arrangement ved Folkemødet 2017: Peter Bendix Pedersen, Formand for Dansk Friskoleforening, <link>peter@friskoler.dk ,40422027. Eller Maren Skotte, Kommunikationsansvarlig, <link>maren@friskoler.dk, 20498503

<link file:1585 download internal-link>Materiale til download

Emnekatalog -

Skoler for alle
Det er indskrevet i regeringsgrundlaget, at de frie grundskolers tilskud skal hæves yderligere, og at elever med særlige behov skal tilgodeses. Hvad indebærer denne politiske håndsrækning til de frie grundskoler? Går det ud over folkeskolerne? Hvad med flygtningebørn? Er der grund til at frygte A og B-skoler?
Tags: social ansvarlighed, specialundervisning, tilskud, flygtninge, diversitet, frihed

Friskolerne er (også) folkets skoler
Mange steder opstår friskoler i kølvandet på lukkede folkeskoler. Man kan sige, at folkeskolerne flygter fra forældrene - ikke omvendt. De nye friskoler er udtryk for civilsamfundets stærke kræfter, og den lokale skole har en særlig værdi, som man ikke bør ignorere.
Tags: lokalskole, civilsamfund, medborgerskab

Er friskolerne reservat for de riges børn?
Analyser har vist, at friskoler og folkeskoler ligner hinanden til forveksling, når det angår elevernes socioøkonomiske forhold. Men Danmark er i en vis grad præget af ghettoer. Både i folkeskole- og friskoleregi. Hvordan kan vi sammen sikre, at alle børn bliver klædt godt på til fremtiden? og hvordan kan vi skabe flere mønsterbrydere?
Tags: social ansvarlighed, mønsterbrydere

Fællesskab som motivation
Hvad er formlen på friskolernes succes? Hvad betyder et stærkt skole-fællesskab? Hvorfor lider det danske skolesystem ikke under samme frafalds-problemer som mange andre lande? Kan man sætte fællesskab på formel?

Børn skal uddannes - ikke til konkurrencestaten - men først og fremmest fordi de er mennesker, der skal dannes til livet med alle dets facetter: fællesskab, ansvar, glæde, livsmod, indlevelse, fornuft.
Tags: PISA-målinger, kontrol, dannelse, fællesskab, motivation

Friskoler med muslimske værdier skaber integration
Nye analyser viser, at friskoler med overvejende muslimske elever skaber bedre resultater end folkeskolerne, når det angår evnen til at løfte eleverne fagligt. Desuden går flere elever fra disse skoler videre i både ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Muslimske friskoler er nemligt dygtige til at samarbejde med familierne, sætter tydelige forventninger og skaber tryghed for eleverne.
Tags: Muslimske friskoler, mindretal, tilsyn, forælderret