Forældre flygter ikke fra folkeskolen

Ny analyse fra Undervisningsministeriet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
26.04.17

Andelen af elever i de frie grundskoler er steget med 2,7 procentpoint siden 2010, mens andelen af elever i folkeskolen er faldet med 2,3 procentpoint. Den største vækst er sket i andelen af forældre, der vælger en fri grundskole helt fra børnehaveklasse, mens andelen af elever, der skifter fra folkeskole til frie grundskoler har ligget stabilt siden 2010.

Undervisningsministeriet har udarbejdet en analyse af elevvandringerne mellem folkeskolerne og de frie grundskoler. Ca. 15.000 elever skifter hvert år mellem de to skoleformer.

Procentvist er der flest elever der skifter fra en fri grundskole til folkeskolen; nemlig 4-5 procent af eleverne i de frie grundskoler, svarende til 4.000 - 5.000 elever hvert år.

Den modsatte vej, fra folkeskolen til en fri grundskole, skifter ca. 2 procent af eleverne i folkeskolen, svarende til ca. 10.000 elever. Dette billede har ligget stabilt siden 2010.

Men analysen giver ikke et komplet billede af elevvandringerne mellem skoler. For eksempel kan man ikke se, hvor mange elever, der skifter fra én folkeskole til en anden eller fra én fri grundskole til en anden, ligesom man ikke kan se i hvilket omfang, der er geografiske forskelle på elevvandringerne mellem skoler og skoleformer.

Analysenotat fra Undervisningsministeriet