Forhandlinger om minimumsnormeringer: SF kræver lukning af privatejede daginstitutioner

I forbindelse med forhandlingerne om minimumsnormeringer har SF taget et krav om lukning af privatejede daginstitutioner med til forhandlingsbordet. Forslaget involverer IKKE privatinstitutioner tilknyttet FRISKOLERNEs medlemsskoler.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Presse & politik , Administration
17.02.20

I forbindelse med forhandlingerne om minimumsnormeringer har SF taget et krav om lukning af privatejede daginstitutioner med til forhandlingsbordet. Der er dog tale om det, man kalder privat-privat-ejede institutioner, hvor overskuddet kan trækkes ud. Forslaget involverer ikke privatinstitutioner tilknyttet FRISKOLERNEs medlemsskoler.

Argumentet fra SF er, at når nu man giver flere penge til normeringer, vil man ikke risikere, at pengene ender i private lommer. Men som DLO (Daginstitutionernes Landsorganisation) kommenterer, så bygger forslaget på en fordom om, at man kan tjene mange penge på at drive daginstitution.
Se DLO’s pressemeddelelse.

Formand for FRISKOLERNE, Peter Bendix, efterlyser nuancer i debatten. ”Det skurrer også i mine ører, at man kan tjene penge på daginstitutioner. Men vi må ikke overse nuancerne, og man må ikke få det til at lyde som om, at daginstitutionsområdet er et høj-profit-område. Oftest er det jo ildsjæle, der bærer projektet. Vi synes, det er vigtigt at have alle nuancer med, før man udtaler sig bombastisk og især, hvis man vil gøre forslaget til lov.”

FRISKOLERNE følge udviklingen nøje og sørger for at holde vores medlemsskoler orienterede.