Fri os fra eksamener og vis tillid til lærernes faglighed! Debatindlæg i Politikens Skoleliv

NINA GØTHCHE, tidligere friskoleleder på den prøve- og eksamensfri Holstebro Friskole, tror ikke på, at eksamener højner hverken faglighed eller kvaliteten af undervisningen, skriver hun i et debatindlæg i Politikens Skoleliv idag.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
13.06.19

I Politikens 'Skoleliv' i dag efterlyser NINA GØTHCHE, tidligere friskoleleder på den prøve- og eksamensfri Holstebro Friskole, efterlyser i et debatindlæg i Politikens Skoleliv idag, evidens for hvordan eksamener og karakterer højner kvaliteten af undervisningen.

"Alt for mange gange har jeg som gymnasielærer sagt; 'fordi det skal bruges til eksamen'""Jeg kunne synge med i koret om, hvad karakterer gør ved eleverne, og hyle med på historierne om gymnasieelever med stress på grund af 12-tals-presset. Det gør jeg ikke her. Jeg er optaget af, hvad eksamenerne og karaktererne gør ved undervisningen. Jeg er ikke stødt på nogen evidens for, hvordan eksamener har indflydelse på kvaliteten af undervisningen. Det skyldes måske, at den eneste måde, man kvalificerer undervisning på, er gennem eksamener.

Det, som måles, er dog langt mere komplekst end et tal på en skala. Jeg har desværre set flere eksempler på uhyggelige tilfældigheder i karaktergivningen ved eksamener. Og prøveformer, der ligger så langt fra indholdet, at det er svært at se, hvad eleven har lært."

Nina Gøthche, Sprog- og kulturkonsulent, fhv. friskoleleder på Holsterbro Friskole og gymnasielærer.

Læs hele artiklen i SKOLELIV

Læs også artiklen "Vi bør afskaffe karakterer" med nu tidligere skoleleder Peter Hecquet.