Friskoler kan benytte den Offentlige Digitale Post til sikker post og persondata-håndtering

Mange skoler efterspørger gode løsninger til sikker post. Ifølge Bekendtgørelse om offentlige afsendere i Offentlig Digital Post, af 3. oktober 2014, kan de fleste friskoler blive tilmeldt Digital Post-løsningen.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
18.04.18

Dette kan ske på samme vilkår som offentlige myndigheder i øvrigt. Det er effektivt og meget billigere end fysisk post.

Hvem kan tilmeldes løsningen?
E-boks leverer den offentlige løsning til sikker elektronisk kommunikation mellem myndigheder og borgere. Som selvejende institutioner har de friskoler, der er nævnt i et særligt bilag til bekendtgørelsen, også mulighed for at bruge systemet (se link til bekendtgørelsen nedenfor).

Hvis der er skoler, som ikke er optaget på listen, bedes de henvende sig til Friskolernes Hus: Vi kan dermed tage sagen op med myndighederne med henblik på, at alle skoler kan være omfattet. Men I første omgang vil skoler, der ikke er optaget på listen, desværre ikke kunne tilmeldes ordningen.

Udgifter til oprettelse og drift
Tilslutning til den Offentlige Digitale Post kræver, at skolen gennemfører et elektronisk tilslutningsforløb, som startes via dette <link http: ekstranet.e-boks.dk _blank external-link-new-window internal-link>LINK

Typisk vil skolen vælge at opsætte to ’postkasser’, så der både kan sendes ud fra skolen (til forældre og myndigheder) og til skolen fra forældre og myndigheder. Det koster 1.000 kr. i oprettelsesgebyr pr. postkasse, dvs. 2.000 kr. i alt.

Herefter afregnes i henhold til forbrug. Det koster for tiden 19 øre pr. transaktion, dvs. pr. mail uden vedhæftninger. Hertil kommer et gebyr for brug af data i form af MB. Op til 1 MB (1.000 kb) betales 0,85 kr. En skoles bilag vil typisk være indmeldelsesblanket og samtykkeerklæring, som sendes til forældrene. Forældrene underskriver og sender herefter retur. Samlet løber disse bilag fx op i en størrelse på 300 kb (afhængig af grafik, logoer og billeder), hvilket giver en samlet pris pr. forsendelse på mellem 50 og 85 øre.

Skolen skal dog være opmærksom på, at det også er skolen, der betaler for forsendelser FRA forældrene TIL skolen. Det vil sige, at en typisk ekspedition af indmeldelsesblanketter, samtykkeerklæring tur-retur vil koste 0,50 kr. x 2 pr. elev.

Digital Post er obligatorisk at modtage for borgere. Myndigheder, som er omfattet af forvaltningsloven, fx PPR, kommunale sagsbehandlere og folkeskoler, er for de flestes vedkommende derfor allerede tilmeldt. Dermed vil skolen også kunne håndtere korrespondance med disse instanser via løsningen. I disse tilfælde er det altid afsendermyndigheden, der betaler vederlag til e-Boks. Det vil sige, at skolen ikke skal betale for, at PPR eller kommunen sender dokumenter til skolen.

Læs mere om mulighederne
Man kan læse mere om mulighederne for at blive tilkoblet offentlig Digital Post på <link https: digst.dk it-loesninger digital-post om-loesningen _blank external-link-new-window internal-link>Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

Her vil der også være en række <link https: digst.dk it-loesninger digital-post vejledninger _blank external-link-new-window internal-link>vejledninger til brugen af løsningen.

E-boks samarbejder med en række forskellige leverandører, der kan hjælpe med opsætning og start i brugen af digital post.

<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>LINK til bekendtgørelsen.