Friskoler styrker elevers netværk

"Unge skal mødes i virkeligheden - ikke kun på sociale medier." 250 udskolingselever fra Sønderborg Kommune mødtes for at netværke og knytte bånd.
Af: Per Ølholm
Magasinet Friskolen , Pædagogik & skoleliv
09.04.18

"Kommer du fra en lille friskole med fem elever i klassen, så har du brug for et større netværk, når du skal videre."

Arne Munkgaard er skoleleder på Svenstrup Friskole og har i samarbejde med alle fri- og privatskoler i Sønderborg Kommune lavet et nyt tiltag - netværk i udskolingen.

"Vi giver eleverne en god dag med lige dele undervisning og socialt indhold - og håber på, at der bliver dannet relationer på tværs," siger han.

I fredags løb første arrangement af stablen på Universe i Nordborg. 250 elever lærte blandt andet om iværksætteri, 3-d printning og robotteknologi - og fik grinet sammen.

"Vi øver os på, hvordan formen skal være. Det kan godt være en udfordring at få teenagere til at blande sig med nogen, de ikke kender, " siger Arne Munkgaard, der allerede nu ved, at der vil være yderligere 200 deltagere til næste arrangement.

Ofte er det sådan at friskoleelever skal skabe en del af deres netværk uden for skoletiden. Her er det både en udfordring for eleverne med små årgange og kommunens mange lokalsamfund. Efterhånden som eleverne bliver ældre, opstår der et naturligt behov for at mødes med andre jævnaldrende, ikke kun på de sociale medier, men også at mødes personligt.

"I ottende klasse begynder vi at sende eleverne til fælles brobygningsarrangementer, og her kan det være svært for nogle elever at tage afsted alene. Med netværksarrangementerne håber vi på at kunne skabe "kendte" ansigter i flokken. Nogen man har set før og har haft gode oplevelser med," siger han.

Der er planlagt 2-3 netværksarrangementer pr. år. Og næste gang skal der musik på programmet.

"Vi arbejder på en koncert, hvor eleverne skal arbejde med bandets tekster i blandede grupper. Vi skal turde udfordre formen, så vi får det rigtige udbytte ud af det," siger Arne Munkgaard.