Frister for ansøgning om personlig assistance samt for specialundervisning og anden støtte

Undervisningsministeriet har den 8. marts udsendt en påmindelse om fristerne for ansøgning om forskellige tilskudsarter indenfor specialundervisning og anden støtte.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
21.03.17

Her skal de vigtigste ting fremhæves:

Personlig assistance – tidligere kaldet ”praktisk medhjælp”. Ansøges uanset behovets omfang – altså ingen nedre grænse. Fristen for ansøgning om tilskud til personlig assistance til skoleåret 2017/2018 er den 1. april 2017. Søges via SPS2005 i STUK.

Hjælpemidler – søges når behovet er konstateret og senest 14 dage efter at elevens behov er godtgjort. Søges via SPS2005 i STUK.

Befordring af elever med svære handicap: Tilskuddet administreres af Fordelingssekretariatet, hvortil ansøgninger også skal sendes. www.fordelingssekretariatet.dk.

Støtteundervisning i dansk for tosprogede: Tilskuddet administreres af Fordelingssekretariatet, hvortil ansøgninger også skal sendes. www.fordelingssekretariatet.dk.

Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand: Tilskud til disse aktiviteter tildeles på baggrund af skolens indberetning om elevtal pr. 5. september året før finansåret. Det vil sige at tilskuddet i 2017 gives på grundlag af indberetningen pr. 5. september 2016. Det er dog fortsat en betingelsen for at kunne indberette en elev som specialundervisningselev, at der foreligger en udtalelse PPR senest den 5. september. Tilskuddet ydes efter takster fastsat på finansloven for 2017, som vi tidligere har orienteret om i <link http: www.friskoler.dk nyheder nyhedsbreve skolenyt external-link-new-window internal-link>SkoleNyt.

Specialundervisningstilskud uden beregningsgrundlag/indberetning: Hvis skolen giver specialundervisning i 2017, selvom der ikke blev indberettet elever pr. 5. september 2016, er der alligevel mulighed for at få tilskud – nemlig i form af en såkaldt ”individuel beregning”, hvor ministeriet fastsætter et beregningsgrundlaget for tilskud. Hvis en skole ønsker at få foretaget en individuel beregning, skal skolen sende en anmodning herom på mail til Økonomisk Administrativt Center i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet med de relevante oplysninger.